ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست مقالات
10 / 10
از 1 کاربر

تقسیم بندی بیماریهای خون

بیماریهای خونی چیست :

در واقع بیماری خون به بیماری گفته میشود که در آن تعداد و شکل سلولهای خونی اختلالی به جود میاد . که هرکدام با علائمی خود را نشان میدهند .

  • بیماری کم خونی :

کم خونی ، یکی از رایج ترین نارحتیهای خونی است . علت آن کم شدن تعداد گلبولهای قرمز و یا کم بودن مقدار هموگلوبین در گلبولهاست است . در تمام انواع کم خونی بافتها بویژه ماهیچه و مغز به خاطر کمبود اکسیژن آسیب می بینند . کم خونی ممکن است به خاطر ناشی از کمبود آهن در جیره غذایی باشد در این حالت گلبولها قرمز به تعداد عادی وجود دارند اما در آنها هموگلوبین کم است .

  1. کم خونی گاهی ناشی از دفع خون است : کم خونی بعد از یک خونریزی شدید .
  2. کم خونی گاهی ناشی از آپلاستیک است : به معنی فقدان عملکرد طبیعی مغز استخوان است .
  3. کم خونی گاهی ناشی از مگالوپلاستیک : در این کم خونی فرد دچار فقدان ویتامین B12 ، اسید فولیک و فاکتور داخلی مخاط معده است .
  4. کم خونی گاهی ناشی از همولیتیک : خونی که لیز باشد .در این بیماری گلبولهای قرمز پررنگ می شوند . داسی شکل شدن گلبولهای قرمز می‌باشد و در نتیجه گلبولهای قرمز خون شکل قرصی و طبیعی را ندارند بلکه هلالی شکل می‌شوند.د راین حالت معمولا بهم میچسبند و اکسیژن به رگ ها نمیرسد .

 
  • بیماری پلی‌سیتمی

1)پلی‌سیتمی ثانویه :

اگر بافت ها به علت کم شدن شدید اکسیژن در ارتفاعات دچار هیپوکسی شوند در این حالت اندامهای خون ساز بطور اتوماتیک شروع به تولید مقدار زیادی گلبول قرمز می کند .

2)پلی سیتمی حقیقی(اریترمی) :

در اصل این بیماری از تغییر ژنی بوجود می آید .

  • بیماری لوسمی  :

در هنگام ابتلا به یک بیماری عفونی تعداد گلبولهای سفید خون افزایش پیدا می کند تا با آن عفونت مبارزه کند و پس از بهبود به حالت طبیعی خود باز میگردد . ولی اگر به طور مدام این تعداد افزایش یافت و دلیلی برای آن نبود به این بیماری لوسمی می گویند .در این بیماری مراکز گلبول ساز از نظم خارج شده و تنها گلبول سفید تولید می کنند و دیگر به تولید گلبول قرمز و پلاکتها مجالی نمیدهند . به همین دلیل تعداد این سلولها کاهش میابد . از این رو در این بیماری با  کم خونی و خونریزی داخلی مواجه می شویم . تعداد گلبولهای سفید دراین بیماری به 100 هزار عدد در میلیمتر مکعب میرسد .

  • بیماری هموفیلی :

این بیماری وخیم ترین و شایع ترین بیماری خونریزی دهنده مادرزادی محسوب میشود .منشا آن ژنتیکی بوده و علت آن کمبود فاکتورهای 11 ، 9 ، 8 است . این بیماری اختصاص به مردان دارد و در بانوان به ندرت دیده می شود .

  • بیماری تالاسمی :

این بیماری نوعی کم خونی ارثی می باشد که در تولید هموگلوبین اختلال بوجود آمده است .

 

برای ورود به صفحه متخصص خون و فوق تخصص بیماریهای خون  کلیک کنید.

   ( عضو کانال تلگرامی شوید لطفا روی عکس زیر کلیک نمایید )

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان