ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست مقالات
10 / 10
از 1 کاربر

صد پرسش و پاسخ درباره سرطان پستان (فصل جهارم )

چهارشنبه 11 شهریور 1394 | نظرات کاربران ( 0 ) | نویسنده : ---

 فصل چهارم

تشخیص

 

**من متوجه يک توده درپستانم شده ام .اکنون چه کاري بايد انجام دهم؟

**من بيمه ندارم ،اما پزشکم از من مي خواهد تا يک ماموگرام براي بررسي اين توده مشکوک انجام دهم؛چگونه مي توانم اين کارا انجام دهم درحاليکه استطاعت آن را ندارم ؟

**يک ماموگرام چگونه انجام مي شود ؟

26- من متوجه يک توده در پستانم شده ام . اکنون چه کاري بايد انجام دهم ؟

قبل از هر چيز وحشت نکنيد . از هر 10 توده پستان 8 مورد سرطاني نيستند . توده هاي پستاني بسيار شايعند ، بخصوص در دوران قبل از يائسگي ، اما این توده ها معمولاً با پايان يافتن دوره قاعدگي از بين مي روند . اما در هر حال ، تغيير در پستانتان را ناديده نگيريد . بهترين توصيه اين است که با پزشک یا پرستارتان مشورت کنيد . انجام يک معاينه توسط مسئولين مراقبت بهداشتي مي تواند وجود تغييرات پستان ذکر شده توسط بيمار را تأييد کند . پزشک مي تواند با لمس دقيق توده وبافت اطرافش مطالب زيادي در مورد آن بيان کند (لمس نمودن) . توده هاي خوش خيم اغلب متفاوت از انواع بدخيم لمس مي شوند، پزشک ممکن است با استفاده از روشهاي زير بررسي بيشتري را انجام دهد :

 چندين روش تصویر برداری وجود دارد که پزشک مي تواند به منظور ديدن داخل پستان از آنها استفاده کرده ويک توده پستاني سرطاني را مشخص نمايد . شايعترين روش تصوير برداري ماموگرافي است که از اشعه ايکس براي مشاهده ساختاري پستان  استفاده مي کند . روش دوم  اولتراسونوگرافي  است که از امواج صوتي به جاي اشعه ايکس استفاده مي کند تا مشخص نمايد که آیا يک توده توپُر است يا از مايع پرشده است . اين روش مي تواند يک کيست پر از مايع را از يک توده توپُر افتراق داده و به مشخص نمودن تفاوت بين توده هاي طبيعي و غير طبيعي پستان کمک نمايد . روش سوم يعني تصوير برداري حرارتي کامپيوتري ، يک تکنولوژي بسيار جديد است که ميزان حرارت داخل پستان را به منظور مشخص نمودن حداقل تغييرات در فعاليت فيزيولوژيک و متابوليک آناليز مي کند . استفاده از اين روش در حال  حاضر بسيار محدود است و ماموگرافي و سونوگرافی معمول تر هستند .

 بيوپسي

زماني که تصوير يک توده مشکوک وجود دارد ، معمولا قدم بعدي اين است که مقداري از سلولهاي توده را براي مشاهده در آزمايشگاه بدست آوريم . اين کار با يکي از اين سه روش انجام مي شود:بيوپسي آسپيراسيون با سوزن باريک، بيوپسي با سوزن coreو بيوپسي باز(انسزيونال)یاکامل(اکسزیونال) توده.در روش بيوپسي آسپيراسيون با سوزن باريک (FNAB) ، براي ارزيابي  از يک سوزن بسيار باريک جهت جمع آوري مستقيم مايع يا سلول از توده استفاده مي شود. معمولا پزشک هنگام لمس توده اين کارراانجام مي دهد،امااگر توده به آساني لمس نشود اولتراسوند يا تصويربرداري با گايد کامپيوتر(استرئوتاکتيک) ممکن است براي کمک به يافتن محل آن بکار روند. هنگام بررسي ممکن است مايع ديده شودکه نشاندهنده ی کيست است ، يا يک توده توپُر دیده شود که ممکن است سرطان باشد يا نباشد . اگر توده توپُر باشد، ماده بدست آمده از آن بايد  به منظور بررسي به آزمايشگاه ارسال شود . FNAB مي تواند همراه با ماموگرافي و معاينه باليني با دقت 98 درصد براي افتراق توده هاي خوش خيم  از بدخيم به کار رود . اگر در رابطه  با نتيجه شکي وجود داشته باشد، بيوپسي باسوزن core با استفاده از يک سوزن بزرگ، مي تواند استوانه کوچکي از بافت توده را جهت بررسي بيشتر بر دارد . در برخي موارد برداشت کامل توده ضروري است .بيوپسي اکسزيونال شامل برداشت تمام توده با جراحي جهت بررسي است ، در حالي که در بيوپسي انسزيونال قسمتي از توده را براي ارزيابي بيشتر بر مي دارند.

 اين آزمايشات يکي از اين سه نتيجه را دارند :

  • توده پستان مسئله نگران کننده اي نيست، به معاينات منظم پستان ادامه داده و اگر سن بالاي 40 سال داريد، ماموگرام سالانه را انجام دهيد .
  • بافت غير طبيعي بدست آمده احتمالا سرطان نيست ، اما 4 تا 6 ماه بعد براي بررسي مجدد مراجعه کنيد .
  • نياز به يک بيوپسي core needle انسزيونال يا اکسيزنال وجود دارد تا مشخص گردد تغييرات پستاني سرطاني هستند يا نه .

اگر سرطان نباشد وضعيت شما ممکن است يکي از تغييرات طبيعي باشد که درطول زمان در پستان ايجاد مي شود . احتمالاً پزشک تان توصيه به انجام معاينه ماهانه ی خودآزمايي پستان ، انجام معاينه باليني  پستان و گرفتن ماموگرام (اگر بالاي 40 سال هستيد ) خواهد کرد .

اگر سلولهاي پستان سرطاني نبوده اما کاملا طبيعي نيز نباشد ، ممکن است در شرايطي باشيد که تغييرات ذکر شده شانس ابتلايتان به سرطان را افزايش دهد. اگر اين چنين باشد، نياز بيشتري به معاينات  باليني پستان خواهيد داشت .

اگرتغييرات پستان سرطاني باشد،پزشک در مورد راههاي درمان با شما صحبت  خواهد کرد . به دليل اينکه برخي ازانتخابهاي درماني وابسته به ويژگيهاي سرطان مي باشند،ممکن است  آزمايشات ديگري بر روي نمونة بيوپسي انجام شود تا مشخص نمايد که آيا سرطان  شما داراي ويژگي خاصي است يا نه ؟ براي مثال يک تست  معمول که بر روي بيوپسي شما براي تشخيص ناهنجاريها انجام مي شود؛ تست بيان بيش از حد 2 HER است، که در 25 درصد موارد سرطان پستان رخ  مي دهد .اگر تومور از لحاظ 2 HER مثبت باشد (براي مثال تظاهر بيش از حد2 HER داشته باشد )، ممکن است سرطان شما پاسخ  بهتري به داروهای هدف گيرنده پروتئين 2 HER بدهد (براي اطلاعات بيشتر در مورد خصوصيات تومور و بحث در مورد چگونگي درمان این تومورها به سوال 57 مراجعه کنيد ).

27- من بيمه ندارم ، اما پزشک از من مي خواهد تا يک ماموگرام براي بررسي اين توده مشکوک انجام دهم .چگونه مي توانم اين کار را انجام دهم ، در حالي که استطاعت آن را ندارم ؟

 به طور معمول در هر جايي ماموگرام بين 50تا 150 دلار هزينه دارد، و ماموگرام با کيفيت بالا را مي توان در اين مکانها انجام داد : کلينيک پستان، راديولوژي بيمارستان ، کاروانهاي سيار، راديولوژي خصوصي و مطب پزشک. هزينه ماموگرامهاي غربالگري سالانه تحت پوشش بيمه است. اگر شما امسال تا کنون ماموگرام انجام نداده ايد و تحت پوشش بيمه هستيد مي توانيد بدون هزينه آن را انجام دهيد . پوشش بيمه اي ماموگرام از طريق برنامه هاي غربالگري اجرا شده در مراکز کنترل بيماريها که از تشخيص زود رس حمايت مي کنند ، در تمام 50 ايالت امريکا در دسترس است .(1)

 اگر شما تحت پوشش بيمه نيستید چندين انتخاب ديگر  براي انجام رايگان يا کم هزينه ماموگرام وجود دارد:

  • شماره انجمن ملي سرطان امريکا براي انجام ماموگرام بدون هزينه1-800-ACS-2345  است ، يا شما مي توانيد دفتر تلفن را براي يافتن شماره منطقه اي انجمن سرطان آمريکا ملاحظه کنيد . بخش بين المللي يا منطقه اي انجمن سرطان امريکا مي تواند به شما اطلاعاتي را در مورد انجام برنامه هاي ماموگرام کم هزينه يا رايگان به خانمهايي که توان پرداخت هزينه آن را ندارند ارائه نمايد .
  • بخش سلامت ايالت شما نيز (که در دفتر تلفن شما ليست شده است) ممکن است کمک نمايد . اکنون حدود 20 ايالت برنامه تشخيص زودرس سرطان پستان و گردن رحم را که توسط ايالات متحده پشتيباني       مي شود ، اجرا مي کنند . در ايالتهاي بسياري نيز مراکزکنترل و پيشگيري از بيماريها منتظر تأييد و حمايت هستند . در اين برنامه غربالگري به منظور حمايت  از  زناني که قادر به پرداخت  هزينه  به دليل نداشتن بيمه يا محدوديت بيمه هستند اجرا مي شود . اگر در ايالتي بسرمي بريد که هنوز اين برنامه اجرا نمي شود، بخش سلامت ممکن است قادر به هدايت شما به سمت ساير برنامه ها به منظور انجام ماموگرام باشد .
  • برنامه YWCA’s ENCOREplus دسترسي به ماموگرام رايگان يا کم هزينه را فراهم ميکند.براي يافتن خدماتي کهWCA ارائه ميکند وبراي آگاه شدن از اين که آيا داراي شرايط هستيد ، با شماره 1-800ENCOREplus -  در YWCA منطقه خود تماس بگيريد .
  •  مؤسسه بين المللي سرطان (CANCER-4-800-1) مي تواند اسامي تسهيلات دهندگان معتبر تأييد شده توسط FDAدر منطقه شما را فراهم نمايد . اگر شما وضعيت ماليتان را توضيح دهيد برخي از ارائه دهندگان تسهيلات مايلند تا با هزينه ی کمتر يا ارائه راهکار ، آزمايش را قابل انجام نمايند . اگر پرسنل ارائه دهنده ی تسهيلات ، تمايل به بحث در رابطه با اين انتخابها دارند با آنها گفتگو نمائيد .
  •  اکتبر هر سال ، ماه آگاهي بين المللي سرطان پستان است و بسياري از ارائه دهندگان تسهيلات در اين ماه قيمتهاي خاص وساعات کاري بيشتري را ارائه مي دهند . اگرشما در اين موقع از سال نياز به يک ماموگرام داشتيد، اما نيازمند کمک هاي مالي براي پرداخت هزينه آن بوديد مي توانيد از طريق اين برنامه يک ماموگرام با هزينه کم را انجام دهيد . اما به هر حال زماني که پزشک شما در مورد توده نگران است ، منتظر نمانيد ! اگر زمان، آخر سپتامبريا اکتبر نباشد، مسلماً به نفع شما نيست که به خاطر هزينه ی کمتر، سلامتيان را به خطر بياندازيد . يکي از ساير روشهاي پيشنهاد شده در بالا را امتحان کنيد .

28- ماموگرام چگونه انجام مي شود؟ آيا ناراحت کننده است؟ آيا خطرناک است ؟

ماموگرام ساده وسريع است . شما از کمر به بالا لخت شده و قسمت بالاي بدن را با لباس نازکي که توسط مسئول اين کار به شما داده مي شود مي پوشانيد. در مقابل ماشين اشعه ايکس قرار می گیریدو سپس یک تکنیسین که معمولا خانم است، به شما کمک می کند تا پستانهایتان را روی صفحات Xray قرار دهید. با پهن نمودن پستان امکان ايجاد يک تصوير واضح از بافت پستان فراهم مي شود. فشار صفحه ممکن است درد مختصري ايجاد کند ، و موقعيت دادن به بدنتان ممکن است ناراحت کننده باشد ، اما معمولاً کمتر از يک تا دو دقيقه  است و تمام فرآيند تصوير برداري اشعه ايکس کمتر از بيست دقيقه طول مي کشد .

شما مي توانيد هر گونه ناراحتي مرتبط با ماموگرام را با همزمان نمودن آن با سيکل قاعدگي کمتر کنيد  . بهترين زمان براي انجام آن يک هفته پس از قاعدگي است، و يک هفته مانده به شروع قاعدگي زماني است که بايد از انجام آن خوداري کنيد ، چون پستان شما بسيار حساس است . اگر ايستادن به مدت طولاني به دلايل طبي برايتان مشکل است ، باید پرسنل  را پيش از انجام تصوير برداري از آن مطلع کنید،تا با توجه به ناتواني شما آن را انجام دهند. همچنين لازم است که تاريخچه شخصي کاملي شامل : هرگونه جراحي قبلي ، سابقه خانوادگي يا شخصي سرطان پستان و هرگونه مشکل يا يافته جديدي در پستانتان را قبل از عسکبرداري با اشعه ايکس با تکنيسين در ميان بگذاريد .

شما مي توانيد چندين کار انجام دهيد تا مطمئن شويد ماموگرامي که       مي گيريد واضح بوده ، و احتمال کمتري وجود دارد که جهت انجام مجدد عکسبرداري با اشعه ايکس مراجعه نمائيد. اولاً در روز انجام ماموگرام از پودر بدن يا مواد معطر استفاده نکنید- اين کار مي تواند باعث نقاط تيره روي فيلم عکس برداري شده و با مهارت راديولوژيست در ارزيابي بافت پستان تداخل نمايد . ثانياً  دقت کنيد که درهنگام انجام ماموگرام کاملاً بي حرکت باشيد – اگر حرکت کنيد ممکن است فيلم مات شود و بايد مجدداً مراجعه نمائيد . ثالثاً اگر قبلا بيوپسي يا ماموگرام در جاي ديگري انجام داده ايد ، اطلاعات مربوط به تاريخ ، محل انجام آن، يا اگر ممکن بود خود ماموگرام را همراه بياوريد (اگر قصد دارید بجای دیگری مراجعه کنید،بهتر است که ماموگرام را از محل قبلی انجام آن تحویل بگیرید) . اين کار به پزشک امکان مي دهد تا ماموگرام جديد را در مقايسه با اطلاعات قبلي ارزيابي کرده و اگر يافته يا مورد مشکوکي در فيلم جديد وجود داشت بهتر بتواند آن را مشخص نمايد . نهايتاً اينکه محل انجام ماموگرام خود را با دقت انتخاب نمائيد . حداقل اين که محل انجام ماموگرام ، بايد تأييديه FDA ايالت را در مورد استانداردهاي سلامت و کيفيت داشته و در معرض ديد باشد. اگر اینطور نباشد، شما حق داريد که از آنها بخواهيد، آن را به شما نشان دهند و اگر اين تأييديه را ندارند ، بهتر است به محل ديگري مراجعه کنيد. هرکلينيکي که تأييديه نداردغير قانوني عمل کرده و نبايد مورد استفاده قرار  گيرد . اگر کلينيک منحصرا در ماموگرام تخصص دارد، آنها قادر خواهند بود ماموگرام شما را فوراً بررسي و تجزيه  و تحليل کنند وهر گونه سؤالي در مورد آنچه در ماموگرام ديده مي شود وجود داشت، مي توانيد در همان جلسه  آن را تکرار کنيد . اگر براي شما مقدور باشد که هرساله در همان مرکز ماموگرام را انجام دهيد – اين کار را بکنيد – چون هر چقدر به مدت طولاني تري در يک مرکز ، غربالگري پستان را انجام دهيد ، آنها بيشتر با اطلاعات ثبت شده شما آشنا بوده و احتمال بيشتري وجود دارد که هر گونه ناهنجاري را تشخيص دهند .

 اگرشما نتيجه را بلافاصله نگرفتيد ، قانوناً بايد در عرض 30 روز آن را دريافت کنيد ، هر گونه مشکل يا ناهنجاري در عرض 5 روز کاري گزارش خواهد شد. پزشک بايد با شما تماس گرفته و نتيجه را اطلاع دهد ، حتي اگریافته غیر طبیعی واضحي نداشته باشد . اگر شما چيزي را دريافت نکرديد،فکر نکنید"که   بي خبري خبر خوبي است"، پيگيري کنيد . اگر موردي وجود نداشته باشد اين شانس خبر خوبي خواهد بود، اما سلامت و زندگيتان را روي يک اشتباه شرط بندي نکنيد : با پزشکتان تماس گرفته و مطمئن شويد که آنها نتيجه آزمايش را به شما اطلاع  می دهند .

 29- چه چيزي ممکن است در يک ماموگرام نشان داده شود ؟

 ابتدا يک خبر خوب در مورد ماموگرام : براساس اطلاعات انجمن سرطان آمريکا، فقط يک يا دو ماموگرام از هر 1000 مورد منجر به تشخيص سرطان      مي شود . حدود 10 درصد از زنان گزارشي را دريافت مي کنند که نشان مي دهد به ماموگرافي اضافي نیاز دارند ، و از اين تعداد 8 تا 10 درصد نياز به بيوپسي خواهند داشت و 80 درصد از اين بيوپسي ها سرطان نخواهدبود .

زمانی که راديو لوژيست يک ماموگرام را بررسي مي کند او به دنبال سايه، توده، نامنظمي ، الگوي مشخص تراکم بافتي ، کلسيفيکاسيون ، و تفاوت هاي بين دو پستان است . اگر هيچکدام از اين موارد وجود  نداشته باشد، ماموگرام طبيعي گزارش مي شود. اما اگر يک يا چند مورد از اين يافته ها وجود داشته باشد ضرورتاً نشان دهنده ی سرطان نيست ، و هنوز به احتمال زياد سرطان وجود ندارد. چندين دليل براي غير طبيعي يا مشکوک بودن ماموگرام يک خانم وجود دارد،که تعدادی از آنها ارتباطی با سرطان ندارند. ماموگرافي روش کاملي نيست و گزارشهاي مثبت کاذب دارد.تقريباً حدود 10% از نتايج غير طبيعي چيزي جز خطاي تکنيکي نيست. براي مثال مشکلات تکنيکي در ارتباط با فيلم وجود دارد: تيرگي ناشي از حرکت کردن در هنگام انجام ماموگرام ، مشکلات تصوير برداري از دو پستان ، و حتي نکته ساده اي مانند خطا در ظاهر کردن فيلم، ممکن است به عنوان مورد غير طبيعي تلقي شده و باعث درخواست مجدد يا ماموگرام پيگيري شود . اگر گزارش اوليه ناشي از خطاي تکنيکي باشد، ماموگرام پيگيري بايد عاري از ناهنجاري باشد .

 براي حذف احتمال اشتباه و سوء تعبير ، نتايج ماموگرام توسط کالج آمريکايي راديولوژي(ACR) طبقه بندي شده است، بطوري که راديولوژيست ها مي توانند آنچه را که مي ببينند با استاندارد مقايسه کرده و در مورد اين که آیا ناهنجاري نيازبه نگراني و هشدار دارد تصميم بگيرند . اين سيستم بنام سیستم اطلاع رساني و گزارش  تصوير برداري سرطان پستان (BIRADS)نامیده میشود. اعداد به راديو لوژيستها و پزشکان کمک مي کنند تا تعيين نمايند آيا نياز به ماموگرام پيگيري کننده و بيوپسي هست يا نه .

دسته بندي به صورت زيراست :

گروه صفر : ارزيابي کامل نيست و نياز به بررسي تصويري است . وقتي زماني که زير گروه4 به گروه صفر اضافه مي شود، به اين معني است که ناهنجاري احتمالي ممکن است کاملا رويت نشده يا تشخيص داده نشده است و نياز به ارزيابي بيشتر شامل استفاده از متراکم سازي نقطه اي ، تصاوير تقويت شده، تصاوير ماموگرام خاص يا اولتراسوند دارد . گروه صفر چيزي جز دردسر و زحمت نيست، زيرا بيمار بايد براي يک ويزيت مجدد برنامه ريزي کند . اما گروه صفر همراه با زير گروه 4 تا حدی ضروري تر است، بدين معني که راديولوژيست فکر مي کند شاید چيزي وجود داشته باشد اما به خوبي نمي تواند آن را مشاهده کرده و مطمئن شود. يک قرار انجام ماموگرام بايد در اسرع وقت مدنظر باشد .

گروه اول : در اين حالت ناهنجاري واضحي براي گزارش کردن وجود ندارد . پستانها ظاهراً طبيعي و سالم به نظر مي رسند .

گروه دوم  : در اين مورد نيز ماموگرام طبيعي است ، اما راديو لوژيستي که ماموگرام را ديده است، مي خواهد موارد خوش خيمي مانند کلسيفيکاسيون خوش خيم ، عقده لنفي داخل پستاني و فيبروآدنوم کلسيفيه را مشخص نمايد .چون با ثبت نمودن اين موارد،افتراق آنها از يافته هاي بالقوه مشکوک درآينده ساده تر خواهد بود، مخصوصا اگر بيمار براي انجام ماموگرام هاي بعدي به جاي ديگری مراجعه نمايد .

گروه سوم : يافته گروه 3 به اين معني است که ناحيه اي در پستان وجود دارد که احتمالا خوش خيم است ، اما به اندازه اي غير طبيعي است که پزشک احساس مي کند بايد ارزيابي شود . پيگيري با تکرار تصوير برداري معمولاً هر6 ماه به مدت يک سال  و پس از آن هر يک سال به مدت 2 سال انجام مي شود . اين رويکرد به پزشک اجازه مي دهد مراقب تغييراتي باشد که ممکن است نشان دهنده سرطان باشد، بدون اين که بيمار را مجبور به انجام يک بيوپسي احتمالا غير ضروري، نمايد.

گروه چهارم :باقرار دادن ماموگرام در گروه 4، راديولوژيست بيوپسي را توصيه مي کند. در اين موارد، نتيجه نمي گويد قطعاً سرطان وجود دارد، اما احتمال قوی براي سرطان وجود دارد که نياز براي بررسي بيشتر را لازم مي نمايد .

 گروه پنجم : ماموگرام در گروه 5 نشان مي دهدکه در عکس برداري  با اشعه ايکس  يافته هايي مختص سرطان وجود دارد و احتمال بدخيمي زياد است . باقرار دادن ماموگرام در اين گروه راديو لوژيست قويا انجام بيوپسي را توصيه    مي کند و اين پيام را به پزشک معالج مي دهد که بررسي و درمان فوري توده لازم است .

30- کدام يک از اين گروههای ماموگرام مرا نگران مي کند ؟

ويژگي هاي ظاهري توده مي تواند نگران کننده بودن آن را مشخص نمايد . نتيجه گروه صفر يا گروه يک نگران کننده نيست، گرچه نتيجه صفر، معادل انجام ندادن ماموگرام است و نياز به تکرار آن دارد (مگر همان طور که دربالا ذکر شد همراه يافته زير گروه 4 باشد ) . ماموگرام های گروه 2یا3 که در آنها راديو لوژيست توصيه به انجام بيوپسي نمي کند، در بسياري ازشرايط دیده مي شود و اکثراوقات وضعیت های خوش خيم هستند . براي مثالکلسيفيکاسيون ناهنجاري شايعی است، که به صورت نقاط سفيد بوده و ناشي از رسوب مواد معدني ريز در بافت پستان است. کلسيفيکاسيونها در اندازه هاي مختلف وجود دارند و عموماً به دو دسته کلسيفيکاسيون بزرگ وکلسيفيکاسيون کوچک دسته بندي مي شوند. الگوي اين کلسيفيکاسيون ها (رسوب های معدنی ) مانند کليد راهنمايي است که راديو لوژيست از آنها براي دسته بندي ماموگرام استفاده مي کند . ماموگرام ها توده هاي غير سرطاني را نيز تشخيص مي دهند از جمله عقده هاي لنفي داخلي پستاني ، که ساختار لنفاوي طبيعي داخل پستان هستند ، وکيستها – که مناطق کيسه اي کوچک پر از مايع هستند . کيستها، معمولاً نگراني کمي ايجاد مي کنند، اما اگر بزرگ باشند، ممکن است باعث ناراحتي شوند و همیشه نشان دهنده ی سرطان نيستند . اگر کيستهاي بزرگ دردناک شوند مي توان آنها را تخليه کرد، اما معمولاً کوچک مي شوند با اين حال در موارد نادر، کيستهاي داخل پستاني به عنوان بدخيمي در نظر گرفته مي شوند . بر عکس ، ممکن است يک توده توپر بوده ولی ذاتاً خوش خيم باشد، بصورت ضخيم شدن بافت فيبري که به صورت لاستيکي و سخت لمس مي شود ، اما تومور نیستند و مشخصه های بافت تومورال یعنی رشد سریع و تهاجم به سایر بافتها را ندارند. چنين ناحيه ضخيمي به عنوان فيبروز در نظر گرفته مي شود و نيازمند درمان خاصي نيست (براي يک خانم و پزشک او فقط کافي است که از وجود آنها با خبر باشند ، زيرا در اين حالت آن را با توده هاي سرطاني اشتباه نمي گيرند) . تمام اين يافته ها در گروه 2 یا 3 قرار گرفته و نيازمند بيوپسي نيستند .

يافته های گروه 4 یا 5 با تعداد کمي از يافته هاي بسيار اختصاصي شروع مي شوند .خوشه های کالسیفیکاسیون بر اساس شکل و تراکمشان میتوانند نشان دهنده ی وجود سرطان باشند. به طور اختصاصي خوشه هاي کلسيفيکاسيون اغلب همراه با DCIS  بوده  و علامت  شايعي از حضور يا پيشرفت سرطان  هستند. تقريباً  نيمي از سرطان ها ي يافت  شده  در ماموگرافي با خوشه هاي ميکروکلسيفيکاسيون مشخص مي شوند، به طوري که يافتن چنين خوشه هايي آنها را در گروه 4 قرار مي دهد . همچنين وجود توده هاي نامنظم و ستاره اي، معمولاً اين هشدار را به راديو لوژيست   مي دهد که ماموگرام را در گروه 4 یا 5 قرار دهد ، چنين ساختارهاي نامنظمي معمولا نشان دهنده سرطان است .

31- چرا اگر ماموگرام يک توده را مشخص کند من نياز به بيوپسي دارم ؟

به دليل اين که برخي اوقات ظاهر و علائم وضعيت هاي خوش خيم پستان، شرايط بدخيم را تقليد مي کند و لذا لازم است که با روش دیگری آنچه را که وجود دارد تأیید کنم . همچنين برخي حالات بينابين نيز وجود دارد که فقط با بيوپسي مي توان آنها را تأئيد کرد( مواردی که سرطان نیستند ،اما خطر سرطانزایی بالقوه دارند و هشداری برای زن و پزشک او برای بررسی سرطان محسوب         می شوند ). هر دوشکل معمول و آتيپيک هيپرپلازي اپي تليال( بيماري اي که در آن سلولهاي پوشاننده مجرا و لوبول ها تکثير پيدا مي کنند) ، نشان دهنده افزايش خطر سرطان هستند . خانمي با نوع معمول هيپرپلازي افزايش مختصر (5/1 تا 2 برابر) و با نوع آتيپيک هيپرپلازي، افزايش متوسط خطر (4 تا 5 برابر )در ايجاد سرطان دارد . وضعيت ديگري به نام آدنوز اشاره به بزرگ شدن لوبولهاي پستان دارد ، به طور کلي باعث احساس توده ی داخل پستان مي شود، اما سرطاني نيست و در زنان يک افزايش مختصر (5/1 تا 2 برابر ) خطر را ايجاد مي کند .

بيوپسي هاي گرفته شده از پستان توسط يک آسیب شناس زير ميکروسکوپ بررسي مي شوند ، متخصص آسیب شناس تلاش مي کند سلولهاي طبيعي را از غير طبيعي افتراق دهد . بررسي آسیب شناسی مشخص مي کندآيا توده يافت شده در ماموگرام يک کيست ساده است يا چيز مشکوک تري است ، اين بررسي، توده خوش خيم ، پيش سرطاني ، يا داراي سلولهاي سرطاني رامشخص ميکند. راهکار درماني به يافته های آسیب شناسی از بيوپسي بافتي بستگي دارد.

عوامل محيطي در اين ابزار بررسي ميزان خطر به دو دليل گنجانده نشده است : «یا شواهدکافی موجود نبوده و يا اين که پژوهشگران نمي توانند به دقت مشخص کنند اين عوامل تا چه حد در محاسبه خطر سرطان  در يک فرد نقش دارند ». اين تست فقط يک ابزار آماري است و جهت بررسي عوامل براي هر فرد نمي باشد ،بنابراين بايد درکنار استفاده از اين تست با پزشک در مورد چگونگي پاسخ و کاهش خطر فردي سرطان پستان در خودتان مشورت کنيد .

نکات مهمی که در این فصل به آن اشاره شده است :

  • لمس : معاینه و لمس دقیق توده و بافت اطراف آن .
  • تودهی پستان : تجمع غیر طبیعی بافت در داخل پستان که می تواند خوش خیم یا بدخیم باشد. ممکن است انجام بیوپسی برای افتراق توده های خوش خیم از بد خیم لازم باشد .
  • اولترا سونوگرافی : از امواج صوتی برای مشخص کردن اینکه یک توده توپر است یا پر از مایع ، استفاده می کنند .
  • تصویر برداری حرارتی کامپیوتری : دمای یک بافت را تجزیه و تحلیل می کند تا تغییرات جزئی در فعالیت فیزیولوژیک و متابولیک بافت را اندازه گیری نماید .
  • بیوپسی آسپیراسیون سوزن باریک : در این روش از یک سوزن بسیار نازک برای جمع آوری مستقیم مایع یا سلولها از یک توده به منظور بررسی آن استفاده می شود .
  • بیوپسی سوزن core  : در این روش از یک سوزن بزرگ برای برداشتن استوانه کوچکی از بافت یک توده برای بررسی استفاده می شود .
  • بیوپسی باز : قسمتی از توده را برای ارزیابی های بیشتر برمی دارند .
  • استرئوتاکتیک : تصویر برداری با هدایت کامپیوتر .
  • کیست : یک کیسه غیر سرطانی پر از مایع که بصورت یک توده نرم یا یک نقطه ی حساس به لمس حس می شود .
  • بیوپسی اکسیزیونال : عمل جراحی برداشتن تمام یک توده به منظور بررسی آن.
  • تشخیص زودرس سرطان پستان و گردن رحم : برنامه ای که انجام ماموگرافی با هزینه کم را در مرکز بهداشتی فراهم می کند .
  • نتایج ماموگرافی : فکر نکنید که «بی خبری ،خبر خوبی است». به پیگیری خود ادامه دهید.
  • کلسیفیکاسیون : رسوبات معدنی ریز در بافت پستان .
  • ماکروکلسیفیکاسیون : رسوبات بزرگ کلسیم در پستان که در ماموگرافی به صورت نقاطی در داخل بافت پستان دیده می شود .
  • میکروکلسیفیکاسیون : رسوبات کلسیمی بسیار ریز که در ماموگرام به صورت ریز ظاهر  می شوند.
  • عقده های لنفی داخل پستان: ساختار لنفاوی طبیعی در داخل پستان ها.
  • فیبروز : ضخامت بافت فیبری در داخل یک توده توپر .
  • هیپرپلازی اپی تلیال : بیماریی که درآن سلولهای پوشاننده ی مجاری یا توبول تکثیر پیدامی کنند .
  • آدنوز : بزرگی لوبول های پستان .
  • پاتو لوژیست : متخصصی که در زمینه ی افتراق سلولهای طبیعی از غیر طبیعی مهارت دارد .

 مترجم  : دکتر فریبا الماسی نوکیانی

        ادامه دارد.....

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان