ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست مقالات
10 / 10
از 1 کاربر

عادات نامطلوب تغذیه ای تهدیدی برای سلامتی کودکان و نوجوانان

یکشنبه 6 ارديبهشت 1394 | نظرات کاربران ( 0 ) | نویسنده : مدیریت

عادات نامطلوب تغذیه ای در شیوه زندگی کودکان و نوجوانان علاوه بر اینکه تهدیدی برای سلامت فعلی این گروه سنی آسیب پذیر تلقی می شود، از طرف دیگر کشور را در معرض افزایش همه گیر بیماری های غیرواگیر(چاقی، دیابت، مشکلات قلبی عروقی و...) طی دو دهه آینده قرار داده است.

دانشگاه علوم پزشکی تهران، این دانشگاه به مناسبت هفته سلامت (از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه) و با توجه به اهمیت موضوع ایمنی غذا از مرحله تولید تا مصرف، فست فودها را از عوامل افزایش بیماری در کشورهای در حال توسعه نام می برد که ناشی از تقلید کورکورانه از فست فود به سبک غربی است.

فست فودها هرچند پرطرفدارند اما با وجود ظاهر و طعم جذاب، نه تنها فاقد ارزش غذایی هستند بلکه عوارض گوناگونی از جمله چاقی، بیماری قلبی- عروقی، دیابت نوع2 ، بیماری گوارشی، افزایش فشارخون و افزایش چربی خون را در بر دارند.

کودکان و نوجوانان آسیب پذیرترین گروه سنی هستند، چرا که از یک سو تحت فشارهای تبلیغاتی از سوی رستوران های عرضه کننده فست فود قرار دارند و از سوی دیگر چون در حال رشد و تکامل هستند بیشتر از سایر گروه های سنی در معرض خطر عوارض این مواد غذایی هستند.



مضرات فست فودها :

**میزان سدیم بالا

بسیاری از فست فودها میزان سدیم بالایی دارند. مصرف بیش ازحد نمک، منجر به افزایش فشار خون، حفظ آب در بدن و چاقی خواهد شد.



**میزان چربی بالا

در رستوران ها و کافی شاپ ها به فست فودهایی مانند چیزبرگر و چیکن ناگت چربی اضافه می کنند. شیوه طبخ بسیاری از این نوع غذاها که فروکردن مواد غذایی در روغن های اشباع شده است، میزان چربی آنها را افزایش خواهد داد.



**میزان کالری بالا

هات داگ، مرغ سوخاری و ماهی سرخ شده سرشار از کالری هستند. یک وعده غذایی فست فودی مانند یک ساندویچ چیزبرگر یا سیب زمینی سرخ کرده، می تواند میزان کالری مورد نیاز یک فرد را در 2روز، یک جا داشته باشد.



**نوشیدنی های قندی

نوشیدنی های رایج در بازار شامل انواع نوشابه و آب میوه است که اغلب آنها غنی از شکر هستند و معمولا' در کنار مصرف فست فودها از این نوشیدنی ها استفاده می شود. مصرف بیش از حد این مایعات پرکالری می تواند افراد را به سمت چاقی سوق دهد.



**ارزش غذایی پایین

بسیاری از گزینه های موجود در منوی رستوران ها، فاقد مواد غذایی ارزشمند هستند. تمرکز اصلی در وعده های غذایی روی پروتئین هایی است که آغشته به چربی بوده و نگهدارنده گوشت هستند.

وعده های غذایی به ندرت حاوی میزان مناسبی از غلات، سبزیجات تازه و میوه های متنوعی هستند که برای یک رژیم غذایی سالم و متعادل لازم است.



**صرف غذا حین حرکت

خوردن فست فود افراد را تشویق به خوردن درحال حرکت می کند و روزبه روز افراد بیشتری به این سیستم عادت می کنند که سریع غذا خورده و رستوران را ترک کنند یا اینکه غذای خود را حین انجام کار دیگری بخورند.

سریع خوردن غذا باعث می شود کالری ها بی هدف مصرف شده و تمایل به پرخوری افزایش یابد.



عوارض فست فودها :

**چاقی

مصرف زیاد فست فود به دلیل دریافت کالری مازاد بر نیاز، سبب ایجاد چاقی به خصوص چاقی های موضعی در نواحی شکم و پهلوها می شود.چاقی هم مادر تمام بیماری هاست.



**بیماری قلبی- عروقی

فست فودها مملو از چربی های فراوان به خصوص چربی های اشباع و ترانس هستند و معمولاً در تهیه انواع این غذاها از روغن های جامد استفاده می شود. حتی از مقداری روغن چند بار استفاده می شود و این کار خود باعث افزایش مقدار اسیدهای چرب ترانس در غذا می شود. به همین دلیل مصرف مکرر این غذاها احتمال گرفتگی عروق و حمله های قلبی را در مصرف کننده بالا می برد.



**دیابت نوع2

عادت به خوردن فست فودها، اضافه وزن و چاقی و در پی آن افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع2  را به دنبال دارد.



**بیماری گوارشی

همواره متخصصان تغذیه به کسانی که زخم معده دارند، تاکید می کنند غذاهای پر ادویه نخورند. فست فودها از این غذاها هستند، به خصوص آن هایی که با نام اسپایسی در منوی غذایی معرفی می شوند، احتمال ابتلا به اختلال های گوارشی مانند سوء هاضمه، نفخ و حتی ابتلا به سرطان معده و روده بزرگ را به دنبال مصرف بی رویه این غذاها افزایش می دهند.



**افزایش فشارخون

مواد غذایی تشکیل دهنده فست فودها پرنمک هستند و سدیم فراوانی دارند، به همین دلیل عادت به خوردن آن ها زمینه بروز فشارخون را در افراد مستعد فراهم می کند و باعث تشدید مشکل بیماران خواهد شد.



**افزایش چربی خون

از آنجا که بیشتر فست فودها با روش سرخ کردن عمیق (غوطه ور شدن در روغن داغ) تهیه می شوند، عادت به خوردن آن، میزان کلسترول بد(LDL) را افزایش می دهد.

منبع:ایرنا

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان