ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست مقالات
10 / 10
از 1 کاربر

علائم ترشحات عفونی

چهارشنبه 5 مهر 1396 | نظرات کاربران ( 0 ) | نویسنده : ---

 ترشحات

همانطور که دختر خانمها در طی گذران دوران بلوغ هستند ترشحات طبیعی نیز خواهند داشت.در واقع از همان موقعی که سینه شروع به رشد می کند ترشحات واژن هم شروع می شود. در دختر ها افزایش فعالیت باکتریهای مفید در واژن مهمترین عامل افزایش ترشحات است و علت مهم رشد باکتریها هم این است که دخترها عموما بهداشت آن قسمت را رعایت نمی کنند. به عنوان مثال چون مقعد نزدیک واژن است احتمال ورود میکربهای مقعد به واژن  به علت عدم رعایت بهداشت زیاد است  از طرف دیگر دستمال های توالت و محصولات بهداشتی که استفاده می شود ممکن است که دیواره واژن را خراش دهد و آزار برساند و همین عامل باعث افزایش ترشحات می شود
هرعاملی که ترشح اولیه را باعث شود باعث شروع سیکل منفی می شود که ترشح را
 یشتر می کند منظور اینکه ترشح باعث تحریک واژن می شود و خارش ایجاد می کند و خاراندن هم  مشکلات را تا حدی بیشترمی کندخوشبختانه افزایش فعالیت این باکتری ها مثل بالغین نیست که به مناطق بالاتر دستگاه تناسلی برود و مشکلاتی ایجاد کند  معمولا اگر اقدامات بهداشتی که برای همه دختر خانمها و زنان گفته می شود رعایت شود مشکل برطرف می شود...  با این حال اگر احساس می کنید مشکل حل نشده است بهتراست با مراقب بهداشتی تان  یا در صورت امکان با پزشک متخصص زنان مشورت کنید چون باکتریهای مختلفی باعث ترشح می شوند شاید بهترین کار نمونه گیری از ترشحات باشد که اینکار می تواند بوسیله یک پرستار پزشک خانواده پزشک اطفال و یا پزشک زنانی که دارای تجربه در معاینه دستگاه تناسلی دختران هستند انجام شود( پزشک زنان که مسلما با تجربه هستند) به نحوی کمترین آسیب به اندام تناسلی وارد شود.تجویز آنتی بیوتیک ممکن است که مشکل را حل کند اما اگر فاکتور های ایجاد کننده رفع نشوند مشکل مجدد عود خواهد کرد.

ترشحات طبیعی :

ترشحات طبيعي براي سلامت مهبل زنان ضروري است و خانم‌ها بايد حتما ترشح داشته باشند چرا که وجود اين ترشحات از غدد تناسلي براي رطوبت دستگاه تناسلي ضروري است. در مهبل باکتري‌هاي غيربيماري‌زايي هست که وجود آنها از بروز عفونت‌هاي باکتريايي و قارچي ممانعت به عمل مي‌آورد. ترشحي طبيعي محسوب مي‌شود که شفاف، شبيه سفيده تخم‌مرغ، بدون رنگ، بدون بو و گاهي رقيق و گاه غليظ بوده و ايجاد سوزش و خارش نکند و اين نوع ترشحات معمولا در دوراني ايجاد مي‌شود که خانم پاک است و در دوران قاعدگي قرار ندارد. در حين تخمک ‌گذاري (دو هفته پس از قاعدگي) ممکن است ترشحات چسبناک و لغزنده ديده شوند اما تغييردررنگ و ميزان ترشح همراه با ساير نشانه‌ها ممکن است علامت عفونت باشد

ترشحات غيرطبيعي : 

در صورتي که ترشح ايجاد شده داراي رنگ و قوام و بوي نامطبوع و غيرطبيعي باشد (متفاوت از آنچه که گفته شد باشد) و سبب سوزش و خارش ناحيه تناسلي شود غيرطبيعي بوده و نشان‌ دهنده وجود عفونت است.


علائم ترشحات عفونی

  • چنانچه رنگ ترشح زرد متمايل به سبز باشد، عفونت به دنبال عامل ميکروبي ايجاد شده که با آزمايش و کشت نوع ميکروب شخص و درمان خاص آن صورت مي‌گيرد و بوي نامطبوع و خارش و سوزش و التهاب از ديگر نشانه‌هاي اين نوع عفونت است.
  • در صورتي که عفونت قارچي يا کلاميد يا ايجاد شده باشد، ترشحات سفيد رنگ و پنيري‌شکل در داخل واژن وجود داشته که در اين صورت بوي ترشيدگي ايجاد مي‌شود و خارش و درد در نواحي تناسلي و دردناک شدن مقاربت از ديگر نشانه‌هاي اين عفونت‌ خواهد بود.
  • اگر عفونت انگلي باشد يعني عامل تک‌ياخته به نام تريکومونا آن را ايجاد کرده باشد، ترشحات کف‌آلود خاکستري، زرد و يا سبز با بوي نامطبوع، سوزش و خارش از نشانه‌هاي آن است.
  • اگر عفونت ويروسي باشد همانند نوع ميکروبي ماهيت ترشح عوض شده و بثورات بدني به همراه خارش از علايم آن است. اين نوع عفونت در ميان زنان شايع بوده و به نام تبخال تناسلي معروف است که هيچ احتياجي به آزمايش‌هاي تشخيص نيست و زوجين يعني هم مرد و هم زن بايد درمان شوند. در صورتي که اين عارضه درمان نشود عود کرده و فرد در معرض سرطان رحم قرار مي‌گيرد.

اين ترشحات در چه سنی شيوع بيشتري دارد؟

 

  • -  دختران جوان و زناني که به تازگي ازدواج کرده‌اند بايد از نظر بهداشتي بيشتر مراقب خود بوده و نکات بهداشتي را رعايت کنند به طور کلي در زنان جوان به خصوص در زناني که ازدواج کرده‌اند، ترشحات بيشتر است و احتمال عفونت هم در اين دوران شايع‌ تر است.
  • -  روابط زناشويي به طور طبيعي سبب افزايش ترشحات مي‌شود اما خانم‌ها بايد توجه کنند که نوع و خصوصيت اين ترشحات غيرطبيعي نباشد.
  • -  بهداشت نامناسب و پوشش‌هاي بد و نامناسب در تغيير ماهيت ترشحات طبيعي و غيرطبيعي بسيار موثر است.
  • -  از سنين 50 به بالا احتمال عفونت و ترشحات غيرطبيعي کم مي‌شود و بسياري از زنان از خشکي واژن و ناحيه تناسلي شکايت دارند. به علت فقر هورمون و کاهش فعاليت‌هاي غدد جنسي، خشکي مهبل ايجاد شده بنابراين لازم است براي برطرف شدن اين شکل خشکي واژن و کاهش ترشحات طبيعي به پزشک مراجعه کنند.

 برای مشاهده صفحه شخصی خانم دکتر فریبا الماسی ، متخصص و جراح زنان و زایمان و نازایی کلیک نماید .

( عضو کانال تلگرامی پرشکان ایران شوید لطفا روی عکس زیر کلیک نمایید )

 

 

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان