ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست مقالات
10 / 10
از 1 کاربر

واقعیت های تلخ تراژدی خود کشی

ﺳﻪشنبه 16 آبان 1396 | نظرات کاربران ( 0 ) | نویسنده : ---

گفتگو با  آقای دکتر مهدی عبدلی متخصص اعصاب و روان  و روان درمانگر در رابطه با خودکشی دو نوجوان اطفهانی.

به گزارش سایت پزشکان ایران ، دکتر مهدی عبدلی در گفت و گو با کارشناس سایت پزشکان ایران در زمینه انتشار خبر خودکشی دو نوجوان اطفهانی اظهار داشت : ابتدا گمان میرود در اثر یک بازی اینترنتی باشد . موضوعی که می تواند قطعه ای به پازل فرافکنی ایران اضافه کند که بگوییم تقصیر آن وری هاست ، خیلی زود متوجه  میشویم عجله کرده ایم  .انتشار فیلم ویدیوئی آخرین لحظه های این دو دختر نوجوان  ، موجی از حرف ها و حدیث ها و اظهار نظرها را ایجاد می کند .در کشور ما ، به راحتی می توان در چنین شرایطی موج سواری کرد اما شنا بر خلاف جهت آب گاه سخت و دشوار است .

دکتر عبدلی ادامه داد : این نوع خودکشی ها نه به علت افسردگی و نه به علت مشکلات مالی و اقتصادی و نه  به هر دلیل خارجی است .  رفتارهای خود تخریب گرانه که فقط یک علت دارد و آن نبود خود انگاره استوار و تزلزل در هویت فردی  و بالطبع نوسانات منطقی و اقدامات تکانشی است که  همگی در اختلالات شناخته شده شخصیتی قابل توجیه است . چنین مواردی را در جامعه در حال گذار ایرانی که مبتلا به بحران هویت فردی در نوجوانان و جوانان خود است ، بسیار می بینیم .

متخصص اعصاب و روان همچنن افزود : موضوعی که در انکار آن می کوشیم یا گذشتن سطحی نگرانه از کنار آن : تلاش برای دیده شدن به هر قیمتی ، نوسانات انفجاری در خلق هدف های منزلزل و آشفتگی از احساس طرد شدن چه به صورت واقعی چه مجازی در همه این موارد مشترک است .

وی با اشاره به دوگانگی ویرانگر فرهنگی و ارزشی جامعه ایران افزود : دوگانگی ویرانگر فرهنگی و ارزشی جامعه ایران امروز از سویی نبود آگاهی رسانی و مرکز نیروی مشاوره حرفه ای بطوریکه در دسترس برای نوجوانان و قابل پذیرش برای آن ها باشد ، از سویی دیگر موجب شده خودکشی ، خود زنی ، رفتارهای مخاطره آمیز و آسیب های رفتاری در مدارس ما موج بزند . در اغلب خانواده ها فاصله بین نسلی ایجاد شده بین والدین و نوجوانان و گرفتاری های اقتصادی خانواده ها موجب شده این نوجوانان در خانه نیز راهنما و یا حداقل سنگ صبوری برای حرف هایشان نیابند .

عبدلی ادامه داد : مواجهه با این موضوع نیز اغلب اشتباه است .موضوع خودکشی آن هم موردی مانند خودکشی نوجوانان اصفهانی وقتی رسانه ای می شود موجب الگو گیری از سوی نوجوانان مستعد می گردد . فیلم ویدئویی باید فیلتر می شد و مانع انتشار آن می گردید . چرا که برای نسل نوجوان جویای دیده شدن که از مشکلات مشابه رنج می برند ، می توانند محرکی برای چنین دیده شدنی شود . در موضوع خودکشی از رسانه ها انتظار می رود بر موج عاطفی ماجرا سوار نشوند چرا که اثرات و تبعات منفی بر دیگر نوجوانان و جوانان خواهد داشت .

دکتر عبدلی خاطر نشان کرد : از یاد نبریم حتی زمانی که عامل محیطی در خانواده یا اجتماع وجود دارد ، باز خودکشی بخصوص خودکشی های با خشونت بیشتر دلیلی مسلم بر وجود اختلال بارز روانپزشکی در فرد است . پس نباید او را صرفا یک قربانی دید  . خودکشی در تمام جوامع وجود دارد گرچه در کشور ما نسبت به سایر کشورهای دنیا از میزان بالاتری برخوردار نیست . اما سیر فرایند خودکشی ها علامت هشداری است که می باید سیاست گذاری فرهنگی و سلامت جامعه را متوجه آسیب های اجتماعی و ترک های افتاده بر ستون های هزاران ساله جامعه ایرانی نماید و خانواده ها را به تکاپو برای درون نگری و بازشناسی و اصلاح نقاط کور ارتباطی با نوجوانانشان وادارد .

 

برای ورود به صفحه شخصی دکتر مهدی عبدلی ، متخصص اعصاب و روان و مشاور و درمانگر اختلالات جنسی و زناشویی  کلیک کنید.

   ( عضو کانال تلگرامی شوید لطفا روی عکس زیر کلیک نمایید )

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان