ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست مقالات
10 / 10
از 1 کاربر

تاثیر مثبت سویا بر دیابت بارداری

محققان ایرانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در یک مطالعه به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف پروتئین سویا در دوران بارداری ممکن است به زنان مبتلا به دیابت بارداری کمک کند قند و کلسترول خون خود را بهتر کنترل کنند.

تحقیقات دیگر هم در این زمینه مشخص کرده بود که سویا می‌تواند مزایایی مثبت در کنترل دیابت نوع 2 داشته باشد، بنابراین این نتایج مشابه که در مورد دیابت بارداری به دست آمده، خیلی تعجب‌برانگیز نیستند.
 دیابت بارداری اغلب در میانه بارداری رخ می‌دهد و می‌تواند با رژیم غذایی سالم و ورزش منظم به خوبی کنترل شود. داشتن قند بالا در بارداری ممکن است منجر به فشار خون بالا هم شود و همچنین جنینی با وزن بالا به وجود آورد که برای زایمان نیاز به سزارین داشته باشد.

 در این تحقیق، محققان 68 زن باردار را که مبتلا به دیابت بارداری بودند، وارد مطالعه کردند. همه آنها در شروع مطالعه، حدود هفته بیست و شش بارداری بودند و تا زمان زایمان پیگیری شدند.

 گروه تحقیقاتی، افراد شرکت کننده را به طور تصادفی به دو گروه تقسیم کرده، به یک گروه رژیم غذایی‌ای را دادند که 35 % پروتئین آن را سویا تشکیل می‌داد و مابقی آن از منابع گیاهی و حیوانی بود. رژیم غذایی گروه دیگر، به نوعی طراحی شده که 70 % پروتئین آن از منابع حیوانی، مانند گوشت و پنیر و 30 % از منابع گیاهی مانند حبوبات تامین می‌شد.

رژیم غذایی این زنان به مدت 6 هفته پیگیری شد. در پایان این دوره، سطح قند خون ناشتا و انسولین افرادی که در گروه پروتئین سویا قرار داشتند، کاهش و هر دوی این مارکرها در گروه مقابل افزایش نشان می‌داد. البته تری‌گلیسیرید خون هر دو گروه افزایش داشت، اما در گروه دوم نسبت به گروه پروتئین سویا، این افزایش قابل توجه‌تر بود. 

البته باید متذکر شد، کمی مشکل است که دقیقا مشخص کنیم چقدر از منفعتی که نصیب زنان باردار گروه پروتئین سویا شده، برگرفته از خود سویا است، زیرا رژیم غذایی گروه مقابل، به مراتب پرکالری‌تر و پرکربوهیدرات‌تر بوده است. مصرف سویا ممکن است عوامل التهابی را در بدن تحت تاثیر قرار دهد.

منابع خوب سویا، عبارتند از شیرسویا، توفو، بطور (دانه سویای ژاپنی)، آجیل بو داده سویا و برخی از پروتئین‌های گیاهی. در هر وعده غذایی از این مواد حدود 10 گرم پروتئین سویا وجود دارد. بنابراین، زنان باید مقدار زیاد و منطقی را از این نوع پروتئین مصرف کنند، به طوریکه مقدار آن به حدود 50 گرم در روز برسد، همچنانکه در این مطالعه به آن اشاره شده است.

 مصرف پروتئین سویا در دوران بارداری خطری ندارد، اما زنان نباید در دوران بارداری، بدون مشورت با پزشک شان، رژیم غذایی خود را تغییر دهند. نتایج مطالعه جدید در نشریه Journa- of Clinica- Endocrinology and Metabolism منتشر شده است.

منبع: Reuters

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان