ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست مقالات
10 / 10
از 1 کاربر

بیماری‌های معمول، تهدیدی برای زنان باردار

عفونت‌های ویروسی می‌توانند مخاطراتی را با عنوان سندرم تورچ (TORCH Syndrome )برای جنین به همراه داشته باشند. از جمله این عفونت‌های ویروسی می‌توان به توکسوپلاسما، واریسلا (عامل ایجاد آبله‌مرغان ) سرخجه و سیتومگالوویروس اشاره کرد.

 معمولا این عفونت‌ها بسته به عامل ایجاد آن، عوارض کمتر یا بیشتری دارند. در عفونت‌هایی مانند آبله‌مرغان نسبت به سرخجه انتقال از مادر به جنین چندان متصور نیست، اما اهمیت این عفونت‌ها بیشتر از این جنبه است که می‌توانند مخاطراتی را برای مادر باردار ایجاد کرده یا به جنین انتقال پیدا کنند.

آمارها در ایران نشان می‌دهد نحوه برخورد با این بیماری‌ها بسیار خوب است و از لحاظ استاندارد‌ها کمبودی وجود ندارد. متخصصین ما نسبت به این بیماری‌ها بسیار آگاه هستند و معمولا بین متخصصان عفونی و زنان همکاری‌های خوبی وجود دارد. اما از آن‌جایی که دوران بارداری دورانی خاص است که تغییراتی در سیستم بدن زنان به وجود می‌آورد، می‌تواند پیامد‌هایی را به دنبال داشته باشد.

در ارتباط با ویروس سیتومگالوویروس ممکن است برای مادر مشکلات جدی ایجاد نکند اما با انتقال آن به درون رحم و جنین، ممکن است تکامل سیستم عصبی و بینایی جنین را دچار اختلال کند که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، می‌تواند به سقط جنین و ختم بارداری شود.

 در حال حاضر توصیه می‌شود بارداری‌ها با برنامه و از پیش تعیین شده باشد و پیش از بارداری مادران مشاوره‌های لازم را دریافت کنند و شاید لازم باشد تست‌هایی را انجام دهند.

جنین در دوازده هفته اول در حال شکل‌گیری است و بعد از آن بیشتر جنبه رشد فیزیکی دارد. در این دوران اگر مادر مبتلا به بیماری یا مشکلات دیگری شود، میزان خطر بالاتر می‌رود.

 بیماری‌های فصلی مانند‌ آنفلوآنزا مشکلی است که اخیرا نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. معمولا یک بیماری آنفلوآنزا برای مادر بیشترخطرناک است تا این‌که بخواهد برای جنین مشکلی ایجاد کند چون آنفلوآنزایی که در یک فرد معمولی به شکل یک سرماخوردگی ساده ظاهر شود یک مادر باردار می‌تواند حتی به نارسایی تنفسی و مرگ آن ختم شود. 

 

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان