ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست مقالات
10 / 10
از 1 کاربر

بچه‌ها هم سر درد می‌گیرند، پس درمان‌های لازم را بشناسیم

ﺳﻪشنبه 4 خرداد 1395 | نظرات کاربران ( 0 ) | نویسنده : مدیریت

 «همیشه درمان را با غیردارویی‌ها شروع کنیم»

 «بیماران خردسال، با انواع مختلفی از سردردهای حاد و مزمن دچار میشوند . در مورد هر بیمار، عوامل خطرساز و بیماری‌های زمینه‌ای راهنمای تشخیص و تجویز درمان غیردارویی و درمان دارویی هستند. ایبوپروفن، پرمصرف‌ترین درمان دارویی سردرد در کودکان است؛ اما گزینه‌های دارویی برای درمان سردردهای مزمن بسیار متنوع‌اند. »

در درمان سردرد حاد و مزمن در کودکان، گزینه‌های درمانی متعددی مطرح است. برخلاف انتظار، سردردها در گروه کودکان شایع هستند. انواع مختلف سردرد طی سال‌های اولیه کودکی تجربه می‌شوند. در حدود 3 تا 8 درصد از کودکان، حملاتی از سردرد را تا 3 سالگی تجربه می‌کنند. میزان شیوع سردرد بین 57 تا 82 درصد در سنین 8 تا 15 سالگی متفاوت است. در کودکان خردسال، شیوع سردرد در پسران بیشتر از دختران است؛ اما پس از بلوغ و در دوران نوجوانی، در دختران شیوع بیشتری دارد. ژنتیک هم عاملی تاثیرگذار است. اگر بیمار خردسال دچار استرس است یا مشکلات بینایی دارد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سردرد است. سردردها به انواع حاد و مزمن طبقه‌بندی می‌شوند. سردردهای حاد می‌توانند راجعه یا غیرراجعه باشند.

 سردردهای حاد ، شایع‌ترین انواع سردرد هستند و شامل میگرن (با یا بدون اورا) و سردرد تنشنی می‌شود. سردردهای کلاستر(خوشه‌ای)، ممکن است در کودکان رخ دهند اما شیوع کمتری دارند. سردردهای مزمن به مواردی اطلاق می‌شود که بیمار ماهانه بیشتر از 15 مورد سردرد را تجربه می‌کند. این طبقه‌بندی شامل سردردهای مزمنی می‌شود که شروعی حاد دارند؛ مانند میگرن و سردرد خوشه‌ای و نیز سردردهای پایدار روزانه. برخی از این سردردها، کمتر از یک ساعت طول می‌کشند اما همچنان می‌توانند کیفیت زندگی کودک را تحت‌تاثیر قرار دهند.

درمان‌های مطرح در سردرد کودکان
در مورد سردرد نیز مشابه سایر بیماری‌ها، انتخاب درمان مناسب در برنامه‌ریزی فردی برای هر بیمار ضروری است. درمان‌های سردرد در کودکان شامل درمان دارویی و غیردارویی است. درمان باید همیشه با گزینه‌های غیردارویی شروع شود. اگر درمان دارویی ضروری است، باید به موقع، مناسب و موثر باشد. آموزش بیمار و والدین او، شرط موفقیت در درمان طولانی‌مدت یک سردرد مزمن است. در بهترین حالت هدف درمانی، بهبود کیفیت زندگی بیمار است. زمانی که گزینه درمان دارویی برای بیماری انتخاب شد، به 2 شکل برای این منظور در نظر گرفته می‌شود: درمان نجات‌بخش و درمان پروفیلاکتیک.

درمان نجات‌بخش، در شرایطی توصیه می‌شود که درمان دارویی به‌طور حاد اندیکاسیون تجویز دارد. مثلا زمانی که بیماری‌های زمینه‌ای شامل صرع، اضطراب و چاقی مطرح هستند. درمانگران باید بیماری زمینه‌ای همراه را به‌عنوان یک درمان پیشگیرانه در کنار درمان موجود برای هر نوع خاصی از سردرد، به خوبی کنترل کنند.

 سردردهای حاد: در هنگام درمان سردردهای حاد، درمان نجات‌بخش لازم است. درمان خط اول سردرد حاد، شامل تجویز داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و استامینوفن است. داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی که برای گروه کودکان توصیه می‌شود، ایبوپروفن است. در واقع، بیشتر مطالعات موجود در زمینه درمان سردرد کودکان، روی این دارو انجام شده است. در مورد درمان میگرن حاد، خانواده دارویی تریپتان‌ها، گزینه مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکاست. اخیرا آلموتریپتان (Almotriptan)، ریزاتریپتان (Rizatriptan) و زولمیتریپتان (Zolmitriptan) در اندیکاسیون درمان میگرن در کودکان تاییدیه کسب کرده‌اند. در دستورالعمل آکادمی علوم اعصاب آمریکا، سوماتریپتان به‌دلیل اثربخشی آن در درمان سردرد حاد کودکان مطرح شده، اما در برگه اطلاعات دارویی موجود در بسته‌بندی دارو، تجویز آن توصیه نشده است. سایر گزینه‌های مطرح در درمان حاد عبارتند از داروهایی که برای درمان تهوع و استفراغ، گاستروپارزی و اضطراب تجویز می‌شوند. برای مثال، پرومتازین می‌تواند تهوع و استفراغ را بهبود بخشد؛ در حالی که آمی تریپتیلین یا ترازودون می‌توانند از اضطراب بکاهد و حتی اختلال خواب زمینه‌ای را درمان کن.

سردردهای مزمن: طیف وسیعی از خانواده‌های دارویی برای درمان سردرد مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرند اما در گروه کودکان، نتایج مطالعات بالینی در زمینه اثربخشی آنان ضد و نقیض است. براساس نوع سردرد، دستورالعمل‌های درمان طولانی‌مدت سردرد متفاوت خواهد بود. برای مثال، درمان پیشگیرانه یا مزمن میگرن زمانی تجویز می‌شود که بیماران 3 تا 4 بار در هر ماه حملات ناتوان‌کننده میگرن را تجربه کنند و کیفیت زندگی و عملکردی بیماران تحت‌تاثیر قرار گیرند. تحقیقات نشان داده‌اند که تجویز توپیرامات و والپروات سدیم در درمان مزمن میگرن و کوتاه کردن مدت تجربه سردرد موثر است. در مورد سایر داروها نظیر آمی‌تریپتیلین، سیپروهپتادین، لووتیراستام و زونیزاماید نیز شواهدی مبنی بر اثربخش بودن آنها در میگرن کودکان به دست آمده است. پروپرانولول، بتابلاکری است که به کرات برای پروفیلاکسی میگرن بزرگسالان تجویز می‌شود. این دارو اثربخشی ثابت‌شده‌ای در گروه کودکان ندارد. به علاوه، بلوک‌کننده کانال کلسیم- نیمودیپین- و نیز کلونیدین-یک آگونیست آلفا آدرنرژیک- در بیماران خردسال تجویز نمی‌شوند، هر چند که در بزرگسالان توصیه شده‌اند. برای درمان انواع دیگر سردردهای مزمن در گروه کودکان نظیر سردرد کلاستر، اکسیژن درمانی در کنار وراپامیل و آسپیرین توصیه شده‌اند.

 

منبع:سپید

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان