ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست مقالات
10 / 10
از 1 کاربر

آب مروارید چیست؟ علائم،تشخیص و درمان

پنجشنبه 31 فروردین 1396 | نظرات کاربران ( 0 ) | نویسنده : مدیریت

آب مروارید کدر شدن پیش رونده و بدون درد عدسی داخلی و طبیعی چشم است. آب مروارید مانع عبور نور می‌شود، به همین خاطر فرد تصویر واضحی نمی‌بیند. آب مروارید طی یک مدت زمان طولانی، موجب کوری می‌گردد. این بیماری اغلب در افراد مسن رخ می‌دهد، اما گاهی اوقات می‌تواند در افراد جوان نیز ایجاد شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با راستینه همراه شوید.

آب مروارید

چگونه آب مروارید دید را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

در یک چشم سالم، نور وارد چشم می‌شود و از عدسی عبور می‌کند. عدسی آن نور را در شبکیه چشم متمرکز می‌کند، جایی که پیام‌ها از طریق عصب بینایی به مغز فرستاده می‌شوند. اگر عدسی در اثر آب مروارید کدر شود، تصویری که شما می‌بینید تار خواهد بود. دیگر مشکلات چشم، مانند نزدیک بینی، موجب تاری دید می‌شوند، اما آب مروارید برخی از علائم و نشانه‌های متمایز ایجاد می‌کند.

  • نشانه آب مروارید:

1. تاری دید

شایع‌ترین علامت آب مروارید تاری دید در هر فاصله‌ای است. دید شما ممکن است مه آلود، یا غبارگرفته و کدر باشد. با گذشت زمان، همان طور که آب مروارید بدتر و بدتر می‌شود، نور کمتری به شبکیه می‌رسد. برای افراد مبتلا به آب مروارید ممکن است دیدن و رانندگی در شب دشوار باشد.

نشانه آب مروارید: تابش خیره کننده

دیگر نشانه اولیه آب مروارید تابش خیره کننده، یا حساسیت به نور است. شما ممکن است در نور شدید آفتاب نتوانید خوب ببینید. اگر قبل از این بیماری چراغ‌های داخل خانه شما را اذیت نمی‌کردند، اکنون ممکن است بیش از حد روشن به نظر می‌رسند و یا هاله‌ای در اطراف خود داشته باشند. به دلیل حساسیت به نور ناشی از چراغ‌ های خیابانی و چراغ های جلو ماشین‌های رو به رو، رانندگی در شب ممکن است تبدیل به مشکل بزرگی شود.

نشانه آب مروارید: دو بینی

گاهی اوقات، آب مروارید می‌تواند هنگامی که با یک چشم نگاه می‌کنید موجب دوبینی (به عنوان دیپلوپیا نیز شناخته می‌شود) شود. این دوبینی متفاوت از دوبینی‌ای است که ناشی از ناهماهنگی چشم‌هاست. با آب مروارید، تصاویر حتی با یک چشم باز نیز دوتا به نظر می‌رسند.

نشانه آب مروارید:

2. تغییر رنگها

آب مروارید می‌تواند در دیدن رنگ‌ها نیز تأثیر بگذارد، و موجب شود فرد مبتلا برخی رنگ‌ها را خوب نبیند. ممکن است به تدریج فرد رنگ قهوه‌ای یا زرد را خیلی کمتر ببیند. در ابتدا، شما ممکن است متوجه این تغییر رنگ نشوید. اما با گذشت زمان، ممکن است تشخیص رنگ آبی و بنفش دشوارتر شود.

 

 

3.دید دوم

گاهی اوقات، آب مروارید می‌تواند موقتاً توانایی فرد برای دید نزدیک را بهبود بخشد، چرا که آب مروارید به عنوان یک لنز قوی‌تر عمل می‌کند. این پدیده دید دوم نامیده می‌شود، افرادی که ممکن است زمانی برای مطالعه نیاز به عینک داشته‌اند متوجه می‌شوند که دیگر نیازی به عینک ندارند. اگرچه همان طور که آب مروارید بدتر می‌شود دید دوم از بین می‌رود، و دوباره در دید مشکل ایجاد خواهد شد.

 

 

4. تغییر مکرر عینک و یا لنز

اگر به طور مکرر شماره عینک و یا لنز شما تغییر می‌کند می‌تواند نشانه‌ای از آب مروارید باشد. دلیل این است که آب مروارید معمولاً پیشرونده است، بدین معنی که در طول زمان بدتر می‌شود.

 

 

چه کسانی دچار آب مروارید می‌شوند؟

اکثر موارد آب مروارید به پیری مربوط می‌شود. بیش از نیمی از آمریکایی‌هایی بالاتر از ۶۵ سال دچار آب مروارید هستند. گاهی کودکان با آب مروارید متولد می‌شوند، که آب مروارید مادرزادی نامیده می‌شود، و یا ممکن است کودکان در نتیجه آسیب یا بیماری دیگری دچار آب مروارید شوند. علت دقیق آب مروارید ناشناخته است. در حالی که خطر ابتلا به این بیماری با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد، عوامل زیر نیز می‌توانند در این بیماری نقش داشته باشند:

  1. دیابت
  2. سیگار کشیدن
  3. آسیب به چشم
  4. استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئیدها
  5. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید یا اشعه

چگونگی تشخیص آب مروارید

اکثر موارد آب مروارید را می‌توان با معاینه چشم تشخیص داد. چشم پزشک دید شما را با میکروسکوپ اسلیت لامپ برای بررسی مشکلات عدسی و سایر قسمت‌های چشم تست خواهد کرد. مردمک‌ها برای معاینه بهتر پشت چشم، جایی که در آن شبکیه و عصب بینایی وجود دارند، گشاد می‌شوند.

نوآوری‌های جراحی آب مروارید

تحولات اخیر در عمل جراحی آب مروارید می‌توانند هم دید نزدیک و هم دید دور را تصحیح کنند. آن‌ها نیاز به عینک برای مطالعه را بعد از عمل جراحی به حداقل  می‌رسانند و یا از بین می‌برند.

لنزهای مونوفوکال معمولی تنها دید دور را تصحیح می‌کنند، به این معنی که عینک مطالعه هنوز هم بعد از عمل جراحی مورد نیاز است. ایمپلنت‌های “توریک” برای اصلاح آستیگماتیسم در دسترس هستند. یک عدسی برای دید بهتر برای رنگ‌ها در حال شکل

 

آیا شما باید عمل جراحی کاتاراکت (آب مروارید) را انجام دهید یا خیر؟

انجام عمل جراحی آب مروارید بستگی به شما و پزشک شما دارد. به ندرت آب مروارید نیاز به حذف فوری دارد، اما همیشه اینگونه نیست. آب مروارید به آرامی و در طول زمان دید شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بسیاری از افراد تا زمانی که عینک یا لنز دید آنها را به اندازه کافی بهبود می‌بخشد، منتظر عمل جراحی می‌مانند و عمل را انجام نمی‌دهند. اگر شما هم احساس می‌کنید آب مروارید مشکلی در زندگی روزمره ایجاد نمی‌کند، می‌توانید صبر کردن را انتخاب کنید.

 کارهایی که می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به آب مروارید انجام دهید:

  1. سیگار نکشید.
  2. همیشه در مقابل نور خورشید از کلاه یا عینک آفتابی استفاده کنید.
  3. دیابت را به خوبی کنترل کنید.

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان