ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست مقالات
10 / 10
از 1 کاربر

سمعک چیست ؟

(به انگیسی: Hearing Aids) به تقویت کننده الکترونیکی کوچکی گفته می شود که به افراد در شنیدن صداها کمک قابل توجهی می کند.  علی رغم تصور برخی، مکانیزم کار سمعک نیز بسیار ساده است. در حقیقت انواع سمعک با تقویت صدا برای افراد کم شنوا، سبب می شود که این افراد قادر به شنیدن تمامی صداها باشند. بدین ترتیب افراد کم شنوا نیز می توانند به سادگی با دیگران ارتباط برقرار نموده و مانند هرکس دیگر در فعالیت های اجتماعی حضوری مستمر و مفید داشته باشند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی متخصصان موفق به ساخت انواع مختلف سمعك گشته اند. شاید تعجب کنید اگر بدانید سمعک انواع بسیار گوناگونی داشته و هر کدام قیمت خاص خود را دارند. البته امروزه انواع سمعک نامرئی نیز توسط شرکت های مختلفی تولید می شود که هر کدام معایب و مزایای خاص خود را دارند. جالب است بدانید که قیمت سمعک نامرئی نیز به آن صورت بالا نیست و بسیاری از کاربران آن ها تهیه و از آن استفاده می کنند. با این حال در سمعک های روز، تاکید بر این است که اولا کاربری و استفاده از آن ساده تر باشد و فرد در مکالمات روزانه، استفاده از تلفن یا تماشای تلویزیون و … احساس راحتی کند. ثانیا در طراحی آن از تقویت صداهای مزاحم محیطی نیز کاسته شود. طبیعی است که افرادی که از سمعك استفاده می کنند، در مقایسه با افراد که از آن استفاده نمی کنند، به مراتب از درک گفتاری بهتری برخوردار می باشند.

  • ساختمان سمعک :

برای این که بتوانیم از سمعك درک بهتری پیدا نماییم، در این بخش ساختمان آن را به اختصار برایتان شرح خواهیم داد. در حقیقت علی رغم تصور بسیاری از مردم، انواع سمعک ساختمانی بسیار ساده داشته و از سه قسمت تشکیل شده است. این سه جزء عبارتند از:

  1. میکروفون Microphone
  2. تقویت کننده Amplifier
  3. بلندگو Receiver

در حقیقت هر سمعك از هر نوعی که باشد، این سه بخش را به گونه ای در خود دارد. طرز کار آن نیز به این صورت است که ابتدا صدا از طریق میکروفون دریافت می گردد. پس از دریافت اولیه صدا، میکروفن امواج صوتی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می نماید. پس از آن این سیگنال ها به تقویت کننده می رسند. تقویت کننده هم قدرت صدا را افزایش داده و نهایتا صدای تقویت شده را از طریق بلندگو یا رسیور به گوش بیمار خواهد رساند.

  • انواع سمعک عبارتند از :
  1. پشت گوشی  (Behind The Ear Hearing Aid (BTE
  2. داخل گوشی (In The Ear Hearing Aid (ITE
  3. (Receiver in the  canal (RIC
  4. جیبی (Body Worn Hearing Aid (BW
  5.  عینكی (Eye Glass Hearing Aid (E.H.A

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان