ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست مقالات
10 / 10
از 1 کاربر

موارد استفاده و عوارض دابیگاتران (پاراداکسا)

ﺳﻪشنبه 19 ارديبهشت 1396 | نظرات کاربران ( 0 ) | نویسنده : مدیریت

در صورتی که نوع خاصی از نامنظم شدن ضربان قلب داشته باشید (انقباض بی نظم دهلیز) دابیگاتران برای جلوگیری از سکته مغزی و لخته شدن مضر خون به خصوص در پاها یا ریه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نام عمومی: دابیگاتران

موارد مصرف دابیگاتران

دابیگاتران برای درمان لخته شدن خون در رگ‌های پا (ترومبوز ورید عمقی) و یا ریه‌ها (آمبولی ریوی) و برای کاهش خطر عود آنها نیز استفاده می‌شود. دابیگاتران می‌تواند برای جلوگیری از لخته‌های خون که پس از جراحی تعویض مفصل هیپ تشکیل می‌شود، استفاده گردد. دابیگاتران ضد انعقادی است که با مسدود کردن ماده خاصی (پروتئین لخته شدن تحت عنوان ترومبین) در خون شما تأثیر خود را می‌گذارد. این دارو به حفظ جریان روان خون در بدن شما کمک می‌کند.

دابیگاتران برای جلوگیری از لخته شدن خون که پس از تعویض دریچه قلب مصنوعی تشکیل می‌شود، نباید استفاده شود. اگر تا به حال عمل جراحی دریچه قلب داشته‌اید، با دکتر خود در مورد بهترین دارو برای خود مشورت کنید. بدون مشورت با پزشک هیچ داروی از جمله دابیگاتران را متوقف نکنید.

عوارض جانبی دابیگاتران

کبودی یا خونریزی جزئی (مانند خون دماغ، خونریزی از زخم‌ها) ممکن است رخ دهند. اگر هر کدام از این عوارض همچنان ادامه یابند و یا بدتر شوند، فوراً پزشک یا داروساز خود را مطلع سازید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را به این خاطر تجویز کرده است که در نظر گرفته است فواید آن بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

دابیگاتران در صورتی که بیش از حد بر پروتئین‌های لخته شدن خون شما تأثیر بگذارد می‌تواند موجب خونریزی شدید شود. در صورتی که هر گونه نشانه از خونریزی شدید داشتید فوراً به پزشک مراجعه کنید، نشانه‌هایی همچون: درد / تورم / ناراحتی غیر معمول، کبودی ساده / غیر معمول، خونریزی قاعدگی طولانی مدت /سنگین غیر معمول، ادرار تیره / صورتی، سرفه خونی، استفراغی که خونی باشد یا شبیه دانه‌های قهوه باشد، سردرد شدید، سرگیجه/ غش، خستگی / ضعف مداوم یا غیر معمول، مدفوع سیاه / قیری.
درصورتی که هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: درد معده / شکم، سوزش سر دل / تهوع / استفراغ شدید، داشتید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک جدی این دارو نادر است. با این حال، درصورتی که متوجه هر گونه علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: جوش، خارش / تورم (به خصوص در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، تنفس مشکل، شدید فوراً به پزشک مراجعه کنید. 

هشدار

مصرف دابیگاتران را متوقف نکنید مگر پزشک دستور دهد. اگر مصرف این دارو را زودتر متوقف کنید، بیشتر در معرض خطر تشکیل لخته خون جدی (مانند سکته مغزی، لخته خون در پاها / ریه‌ها) قرار می‌گیرد. پزشک شما ممکن است مصرف “رقیق کننده‌های خون ” مختلف و یا داروهای ضد پلاکت را برای کاهش این خطر تجویز کند. در صورتی که ضعف در یک طرف بدن، مشکل در صحبت کردن، تغییرات ناگهانی بینایی، گیجی، درد قفسه سینه، مشکل در تنفس، درد / احساس گرما / تورم در پاها داشتید، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

افرادی که دابیگاتران مصرف می‌کنند ممکن است پس از عمل جراحی‌های خاص نخاعی، در نزدیکی نخاع خونریزی داشته باشند. خونریزی در این منطقه می‌تواند موجب فلج شود که مدت زمان طولانی طول می‌کشد و یا می‌تواند دائمی شود. قبل از هر گونه عمل نخاعی از پزشک خود در مورد مزایای و خطرات عمل پرس و جو کنید. در صورتی که ستون فقرات تغییر شکل یافته داشته باشید یا درمان/عمل جراحی نخاعی قبلی داشته باشید (مانند قرار دادن اپیدورال کاتتر، پانکچر ستون فقرات/ اپیدورال)، و یا در حال مصرف داروهای دیگری باشید که می‌توانند موجب خونریزی / کبودی شوند (از جمله: داروهای ضد پلاکتی مانند کلوپیدوگرل، رقیق کننده‌های خون مانند وارفارین / انوگزاپارین، داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی مانند ایبوپروفن) باشید، خطر خونریزی می‌تواند بالاتر رود. در صورتی که متوجه علائمی مانند: درد پشت، بی حسی / سوزن سوزن شدن / ضعف در ساق پا، از دست دادن کنترل روده یا مثانه (بی اختیاری) شدید، فوراً پزشک را مطلع سازید.

 

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان