ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست مقالات
10 / 10
از 1 کاربر

موارد استفاده و عوارض امپرازول (پریلوسک)

چهارشنبه 3 خرداد 1396 | نظرات کاربران ( 0 ) | نویسنده : مدیریت

 از امپرازول برای درمان مشکلات خاص معده و مری (مانند رفلاکس اسید و زخم) استفاده می شود. این دارو با کاهش میزان تولید اسید معده شما تاثیر خود را میگذارد. امپرازول علائمی همچون سوزش سر دل، بلع دشوار، و سرفه مداوم را تسکین می بخشد. امپرازول آسیبی که اسید به مری و معده میزند را التیام می بخشد و همچنین به جلوگیری از زخم ها و پیشگیری از سرطان مری کمک کند. امپرازول متعلق به گروه داروهای شناخته شده به عنوان مهارکننده های پمپ پروتون است.

کاربرد امپرازول

اگر خودسرانه با امپرازول خود را درمان میکنید، بهتر است بدانید محصولات بدون نسخه امپرازول برای درمان سوزش مکرر سر دل ۲ روز یا بیشتر در هفته استفاده می شوند. از آنجا که ممکن است ۱ تا ۴ روز طول بکشد تا به طور کامل اثر خود را بگذارد، این محصولات سوزش معده را به صورت فوری تسکین نمی دهند.

برای محصولات بدون نسخه، به دقت دستورالعمل بسته را مطالعه نمایید تا مطمئن شوید که محصول برای شما مناسب است. حتی اگر قبلا این محصول را استفاده کرده اید، باز هم مواد تشکیل دهنده بر روی برچسب را بررسی کنید. تولید کننده ممکن است مواد تشکیل دهنده را تغییر داده باشد. همچنین، محصولات با نام های تجاری مشابه ممکن است حاوی مواد مختلفی باشند که برای مقاصد مختلف مصرف میشوند. مصرف محصول اشتباه می تواند به شما آسیب برساند.

چگونگی مصرف امپرازول

قبل از شروع مصرف امپرازول و هر زمان که قصد داشتید دوباره آن را مصرف کنید، راهنمای دارو و در صورت وجود، بروشور اطلاعات بیمار را مطالعه نمایید.

امپرازول را از طریق دهان طبق دستور پزشک، معمولا یک بار در روز، قبل از غذا مصرف کنید. اگر خودسرانه از این دارو استفاده میکنید، تمام دستورات روی بسته بندی محصول را دنبال کنید. میزان دارو و طول مدت درمان براساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان شما تعیین میشود. در کودکان نیز، دوز دارو براساس وزن است. میزان مصرف خود و مدت زمان مصرف را بیش از آنچه دستور داده شده است افزایش ندهید. در صورتی که سوالی داشتید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

این دارو را خرد نکنید و آن را نجوید. کپسول را به طور کامل قورت دهید. اگر در بلع کپسول مشکل دارید، میتوانید کپسول را در صورتی که مهر و موم نشده باشد باز کنید و با دقت محتویات آن را کم کم در یک قاشق مربا خوری بریزید سپس تمام محتویات کپسول را فورا و بدون جویدن آن قورت دهید. بعد از آن یک لیوان آب سرد بنوشید تا مطمئن شوید که تمام دوز دارو را قورت داده اید. مخلوط را جلوتر از زمان استفاده بعدی آماده نکنید. انجام این کار ممکن است اثر این دارو را از بین ببرد.

در صورت نیاز، آنتی اسیدها میتوانند همراه با این دارو مصرف شوند. در صورتی که سوکرالفات نیز مصرف میکنید، امپرازول را حداقل ۳۰ دقیقه قبل از سوکرالفات استفاده کنید.

به منظور اینکه بیشترین سود را از این دارو ببرید به طور منظم از آن استفاده کنید. برای اینکه مصرف دارو را فراموش نکنید هر روز در یک زمان معین دارو را مصرف کنید. مصرف دارو را در مدت تجویز شده درمان ادامه دهید حتی اگر حال شما بهتر شده باشد. در صورتی که خودسرانه از محصول بدون نسخه این دارو استفاده میکنید، آن را بیش از ۱۴ روز مصرف نکنید مگر اینکه پزشک دستور داده باشد.

در صورتی که وضعیت شما همچنان ادامه یافت و یا بدتر شد به پزشک خود بگویید. اگر خود درمانی میکنید، در صورتی که سوزش سر دل شما پس از ۱۴ روز همچنان ادامه یافت و یا اگر نیاز به استفاده از این دارو بیش از هر ۴ ماه یک بار داشتید، با پزشک مشورت کنید. خطر ابتلا به عوارض جانبی در طول زمان افزایش می یابد. از پزشک خود بپرسید چه مدت باید این دارو را مصرف کنید. در صورتی که فکر می کنید ممکن است مشکل جدی پزشکی داشته باشید، فورا کمک پزشکی دریافت کنید.

عوارض جانبی امپرازول (پریلوسک)

به بخش موارد احتیاط نیز مراجعه کنید.

با مصرف این دارو سردرد یا شکم درد ممکن است رخ دهد. در صورتی که هر یک از این عوارض باقی ماند یا بدتر شد، فورا با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

در صورتی که پزشک شما استفاده از این محصول را تجویز کرده است، به یاد داشته باشید که وی این دارو را بدین دلیل تجویز کرده است که منافع آن را از خطر عوارض جانبی آن بیشتر در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورتی که هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: نشانه های سطح منیزیم پایین در خون (مانند ضربان قلب / آهسته / نامنظم غیر معمول، اسپاسم های عضلانی مداوم، تشنج) داشتید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

این دارو ممکن است به ندرت موجب یک بیماری شدید مربوط به روده شود (اسهال مربوط به کلستریدیوم دیفیسیل) که ناشی از نوعی باکتری است. در صورت داشتن هرگونه از علائم زیر، از محصولات ضد اسهال یا داروهای ضد درد مخدر استفاده نکنید چرا که ممکن است این محصولات شرایط را بدتر کنند، بنابراین به محض بروز این علائم با پزشک خود تماس بگیرید این علائم عبارتند از: اسهال مداوم، درد/گرفتگی شکم یا معده، تب، خون / مخاط در مدفوع.

به ندرت، مهارکننده های پمپ پروتون (مثل امپرازول) موجب کمبود ویتامین B12 میشوند. این خطر در صورتی که این داروها هر روز برای مدت زمان طولانی مصرف شوند (۳ سال یا بیشتر) افزایش می یابد. اگر علائم کمبود ویتامین B12 بروز کردند (مانند ضعف غیر معمول، زبان درد، بی حسی و یا / مورمور شدن دستها / پاها) فورا پزشک خود را مطلع سازید.

واکنش آلرژیک جدی این دارو نادر است. با این حال، در صورتی که متوجه هر گونه علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: جوش، خارش / تورم (به خصوص در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، تنفس مشکل، نشانه هایی از مشکلات کلیوی (مانند تغییرات در مقدار ادرار) شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

در اینجا لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی وجود ندارد. اگر متوجه عوارض دیگری شدید که در بالا نیست، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

هشدار

اگر پزشک شما این دارو را برای شما تجویز کرده است، آن را با دیگران به اشتراک نگذارید.

اگر پزشک شما دستور داده است که از این دارو به طور منظم برای مدت زمان طولانی استفاده کنید، آزمایشات پزشکی و آزمایشگاهی (مانند آزمایش سطح منیزیم خون و سطح ویتامین B12) میتوانند به صورت دوره ای برای نظارت بر پیشرفت درمان و یا بررسی عوارض جانبی انجام شوند. تمام آزمایشات پزشکی خود را به طور منظم انجام دهید.

نکته های مهم

امپرازول را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند فشار خون، ضربان قلب، رشد در کودکان) ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان