ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست اخبار
10 / 10
از 1 کاربر

استعمال سیگار و ارتباط آن با بیماری پرکاری تیروئید

ﺳﻪشنبه 5 خرداد 1394 | نظرات کاربران ( 0 )

رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه در اکثر موارد برای پرکاری تیروئید، روش های پیشگیری وجود ندارد افزود: استعمال سیگار بروز بیماری را تشدید می کند.

 دکتر فریدون عزیزی به مناسبت روز جهانی تیروئید (پنجم خرداد ماه) با اشاره به اینکه افراد باید نمک را کم مصرف کنند گفت:مصرف حدود 3 تا 4 گرم نمک یددار در روز می تواند حدود 120 - 160میکروگرم ید وارد بدن کند که برای عملکرد طبیعی غده تیروئید مطلوب است.

شایع ترین علت اختلال عملکرد غده تیروئید، کمبود ید می باشد. این ماده برای تولید هورمون های

تیروئید لازم و ضروری است و کمبود آن سبب کاهش تولید این هورمون ها و عوارض ناشی از آن می شود.

کمبود ید به خصوص در دوران جنینی و سال های اولیه زندگی سبب بروز عوارض غیرقابل جبرانی می شود. درصورت کمبود این ماده در دوران بارداری؛ غده تیروئید مادر و همچنین جنین به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نکرده و رشد سلول های مغزی جنین دچار اشکال می شود.

وی افزود:در ایران تا حدود 25 سال قبل، کمبود ید شدید، متوسط و یا خفیف در بخش های مختلف کشور مشاهده می شد که همراه با عقب افتادگی ذهنی و علایم کم کاری تیروئید به ویژه در مناطق کوهستانی بود و 68 درصد از کودکان و نوجوانان نیز دچار بزرگی غده تیروئید یا گواتر بودند که خوشبختانه با تدابیر صورت گرفته امروز در اکثر مناطق کشور کمبود ید وجود ندارد.

شایع ترین بیماری تیروئید؛ گواتر ساده (بدون کم کاری و پرکاری) است. در این بیماری که علت آن مشخص نیست و در چهار درصد مردان و در 6 درصد زنان دیده می شود؛ فقط غده تیروئید بزرگ می شود و روشی نیز برای جلوگیری از آن وجود ندارد.

از دیگر بیماریهای شایع تیروئید می توان به بیماری خودایمنی تیروئید اشاره کرد که در این بیماری از سلول های لنفوسیت(سلول های تک هسته ای خون) موادی در خون فرد ترشح می شود که باعث تحریک تیروئید بیمار و پرکاری آن می شود یا اکثر موارد باعث از بین رفتن فعالیت سلول ها و کم کاری تیروئید می شود.

عوارض کمبود ید :

عوارض ناشی از کمبود ید در همه سنین از دوران جنینی تا پیری تاثیرگذار است ولی اشکالاتی که ایجاد می کند بیشتر در دوران کودکی و جوانی است. البته در افراد مسن تر نیز گواتر بزرگ و گره دار مشکلاتی به وجود می آورد که ممکن است نیازمند جراحی باشد و یا تبدیل به پرکاری تیروئید شود.

پرکاری تیروئید با تپش قلب، کاهش وزن، اضطراب، افزایش تعریق، عصبانیت، لرزش دست و بدن همراه است و در کم کاری تیروئید برعکس همه حرکات بدن خفیف است که خستگی، ضعف، پوست خشک، افزایش وزن، افسردگی، یبوست و احساس سرما از علایم مهم آن هستند.

وی ادامه داد: در مواردی که کم کاری تیروئید مربوط به کمبود دریافت ید است، مصرف نمک یددار بهترین روش پیشگیری است و در مراحل خفیف کم کاری سلول های تیروئید را نیز درمان می کند.

رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم گفت: محصولات دریایی فقط ا موادی هستند که (مانند نمک یددار) می توانند به اندازه کافی، ید وارد بدن کنند. ولی اگر افراد بخواهند ید مورد نیاز خود را از طریق ماهی یا میگو یا صدف (بدون جلبلک ها) تامین کنند باید حداقل روزانه 500-300 گرم محصولات دریایی مصرف کنند که این امر غیرممکن است. بنابراین جز مصرف روزانه جلبک های دریایی، هیچ ماده غذایی دیگری نمی تواند مانند نمک ید دار، ید مورد نیاز بدن را تامین کند.

 منبع:ایرنا

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان