ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست اخبار
10 / 10
از 1 کاربر

تعداد چاق ها در جهان در 10 سال آینده دو برابر میشود

ﺳﻪشنبه 21 مهر 1394 | نظرات کاربران ( 0 )

چاقي يک عامل زيان‌بار براي سلامت است که حدود 13‌درصد از افراد در سراسر جهان را مبتلا مي‌کند. فدراسيون جهاني چاقي در گزارش جديدي مي‌گويد، درصورتي‌که اقدامات دولتي بيشتري انجام نشود، ميزان جهاني چاقي تا سال 2050 تا 4 درصد ديگر افزايش پيدا مي‌کند.

اين گزارش که به مناسبت روز جهاني چاقي منتشر شده است، نشان مي‌دهد که درصورتي‌که کار بيشتري براي مقابله با اين مشکل بهداشتي انجام نشود، 177 ميليون نفر در ده سال آينده در سراسر جهان به‌شدت چاق خواهند شد و نياز به درمان پيدا خواهند کرد.

چاقي و اضافه‌وزن مي‌تواند خطر شماري از مشکلات بهداشتي، شامل بيماري قلبي، سکته مغزي، ديابت نوع ? و سرطان را افزايش دهد. يک بررسي اخير نيز نشان داده است که چاقي با شروع زودرس بيماري آلزايمر ارتباط دارد.

شيوع چاقي از سال 1980در سراسر جهان بيش از 2برابر شده است. اين افزايش چاقي عمدتاً به افزايش در مصرف غذاهاي پرچربي، افزايش مصرف نوشيدني‌هاي شيرين و کمبود فعاليت جسمي ارتباط دارد.آگهي‌هاي فست فود، افزايش محيط‌هاي کار نشسته و افزايش شمار افرادي که محيط‌هاي شهري ساکن هستند، نيز با همه‌گيري چاقي ارتباط دارد.

سازمان جهاني بهداشت، در سال2012برنامه‌اي را به نام «طرح جهاني براي پيشگيري و کنترل بيماري‌هاي غيرواگير2013تا 2020» به راه انداخت که هدف آن تشويق دولت‌ها در سراسر جهان به پايين آوردن ميزان‌هاي چاقي و اضافه‌وزن تا سال 2025 به حد سال 2010 است.

اما دکتر تيم لوبستين، رئيس بخش سياست‌گذاري در بنياد جهاني چاقي يادآور مي‌شود که با اينکه دولت‌ها از کارهايي که بايد انجام شوند، آگاه نيستند، فقط معدودي از آن‌ها اقدامات عملي دراين‌باره انجام داده‌اند.

 

اکنون زمان عمل است 

فدراسيون جهاني چاقي ميزان بروز چاقي تا سال 2025 را درصورتي‌که اين گرايش‌ها ادامه پيدا کند، تخمين زده است.

اين گزارش نشان مي‌دهد در ده سال آينده، بيش از 177 ميليون نفر به‌شدت چاق خواهند شد- چاقي شديد به معناي داشتن شاخص توده بدني35و بالاتر است. اين شمار افراد داراي چاقي شديد دو برابر شمار افرادي است که در سال 2010چاقي شديد داشتند.

آمريکا نيز تا سال 2025 بزرگ‌ترين شمار افراد به‌شدت چاق را خواهد داشت و اين شمار به بالاي 25000 نفر خواهد رسيد- افزايشي بيش از6000نفر نسبت به ارقام سال 2014.

اين گزارش همچنين پيش‌بيني مي‌کند تقريباً 7/2 ميليارد فرد بزرگسال در سراسر جهان تا سال 2025 اضافه‌وزن خواهد داشت يا چاق خواهند بود- يعني شاخص توده بدني 25 يا بالاتر خواهند داشت که افزايشي بيش از 700 ميليون نفري نسبت به ارقام سال 2104 را نشان مي‌دهد. در اين مورد نيز آمريکا بيش از هر کشور ديگري تحت تأثير اين روند قرار خواهد گرفت، به‌طوري‌که پيش‌بيني مي‌شود، بيش از 190 هزار فرد بزرگسال در 10 سال آينده دچار اضافه‌وزن يا چاقي خواهند بود.

فدراسيون جهاني چاقي مي‌گويد هدف اين گزارش اين است که به دولت‌هاي تعهدشان به طرح عمل جهاني ايجادشده به‌وسيله سازمان جهاني بهداشت را يادآوري کند.

پروفسور والمير کوتينهو، رئيس فدراسيون چاقي جهاني مي‌گويد: «همه‌گيري چاقي تقريباً به هر کشوري در سراسر جهان رسيده است و ميزان اضافه‌وزن و چاقي همچنان در حال افزايش است. دولت‌ها مي‌دانند که نمي‌توان همه‌گيري چاقي را به حال خود واگذاشت و در مقابل آن واکنشي نشان نداد. آنان موافقت کرده‌اند که با چاقي مبارزه کنند و شيوع چاقي را تا سال 2050 را کاهش دهند و به ميزان سال 2010 بازگردانند. اگر دولت‌ها مي‌خواهند هدف سازمان جهاني چاقي براي رساندن ميزان چاقي به حد سال 2010 تحقق بخشند، زمان عمل هم‌اکنون است.»

دکتر لوبستين مي‌گويد لازم است دولت‌ها شماري از راهبردهاي مبارزه با چاقي و اضافه‌وزن را به‌کارگيرند، ازجمله تصويب مقرراتي سخت درباره بازاريابي غذاهاي ناسالم براي کودکان، اطمينان حاصل کردن از اينکه مدارس تغذيه سالم را ترغيب کنند، ارزان‌تر کردن غذاهاي سالم و گسترده‌تر کردن دسترسي به آن‌ها و تشويق کردن محل‌هاي کار به ارائه غذاهاي سالم و تشويق فعاليت جسمي.

فدراسيون جهاني چاقي همچنين از وزيران بهداشت کشورها خواسته است کمک بيشتري براي افرادي که از پيش اضافه‌وزن دارند يا چاق هستند، فراهم آورند، ازجمله به کار بستن يا گسترش برنامه‌هاي کنترل وزن و کاهش وزن.

ماه قبل، گزارشي که ميزان‌هاي چاقي را در سراسر آمريکا ارزيابي کرده بود، نشان داد که ايالت‌هاي غرب ميانه و جنوبي اين کشور بيشتر از همه دستخوش همه‌گيري چاقي قرار گرفته‌اند. بالاترين ميزان چاقي در ايالت آرکانزاس مشاهده مي‌شد و در رده‌هاي بعدي ايالت‌هاي ويرجينياي غربي و مي‌سي‌سي‌پي قرار داشتند.

 منبع:روزنامه سپید

 

** کانال تلگرامی سایت پزشکان ایران : https://telegram.me/pezeshkanirani

** کانال تلگرامی طبیب من  : https://telegram.me/tabibeman

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان