ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست اخبار
10 / 10
از 1 کاربر

توجه بیشتر به مباحث اخلاقی و حقوقی در درمان ناباروری

دوشنبه 4 خرداد 1394 | نظرات کاربران ( 0 )

رییس نخستین کنگره تولیدمثل با یادآوری اینکه ابعاد علمی و پژوهشی حوزه تولیدمثل در حال رشد و پیشرفت است، خواستار توجه بیشتر به مباحث اخلاقی و حقوقی در درمان ناباروری در کشور شد.

دکتر محمدمهدی آخوندی، اظهار کرد: نباید از چالش های اخلاقی و حقوقی این حوزه نوین غافل ماند چراکه سرعت رشد علم تولیدمثل، ما را با مسایل جدیدی در حوزه اخلاق و حقوق مواجه می کند.

وی گفت: پژوهش های انسانی و دامی در حوزه تولیدمثل و استفاده از شیوه های نوین کمک باروری نیازمند تدوین راهنماهای اخلاقی دقیق و نیز چارچوب حقوقی محکم است.

آخوندی از نهادهای قانونگذار و اجرایی کشور خواست تا با همفکری متخصصان و فعالان این حوزه، سازوکاری نظام مند و مناسب برای انجام این قبیل پژوهش ها و ارایه خدمات نوین ناباروری تدوین کنند.

وی همچنین با اشاره به تمرکز سیاست های جمعیتی کشور بر رشد نرخ جمعیت و نگرانی از سالخوردگی جمعیت در آینده گفت: با وجود اینکه در حال حاضر همه شیوه های درمان ناباروری در سطح استاندارد های جهانی، در کشور قابل انجام است، اما مشکلات متعدد مانند ضعف آگاهی رسانی عمومی، توزیع نامناسب امکانات درمانی در سراسر کشور و گران بودن هزینه درمان موانعی است که بر سر راه زوج های نابارور وجود دارد.

آخوندی اضافه کرد: مشکلات اقتصادی از یک سو و گران بودن هزینه های درمان ناباروری از سوی دیگر سدی مهم در برابر زوج های نابارور است که دولت می تواند با تحت پوشش بیمه قرار دادن این خدمات به بسیاری از زوج های نابارور کمک کند.

وی گفت:تولیدمثل افزون بر موضوعی علمی، یک پدیدار اجتماعی است و نمی توان بی توجه به این مساله، به پژوهش صرف علمی بسنده کرد.

آخوندی افزود: پژوهش کشوری انجام شده در پژوهشگاه ابن سینا نشان می دهد که شیوع ناباروری در کشور حدود 20 درصد است و این آمار گستردگی و اهمیت این پدیدار در جامعه را به خوبی نشان می دهد.


آخوندی با بیان اینکه امروزه مشکل ناباروری با مسایل جدیدی مواجه است، ادامه داد: نرخ ناباروری با علل مردانه روز به روز در حال افزایش است. اگرچه آمار رسمی در این باره وجود ندارد، اما متخصصان حوزه درمان هر روز با افراد زیادی که دارای این مشکل هستند، مواجه می شوند و این مساله کاملا نگران کننده است.

وی با اشاره به اینکه ابعاد اجتماعی و فرهنگی ناباروری به طور مستقیم در انتخاب شیوه برخورد با این مشکل در سطح کلان و انتخاب مسیرهای درمان از سوی زوجین نابارور موثر است، افزود: ریشه های تاریخی و فرهنگی اهمیت باروری در جامعه، نگاه مرد سالارانه، فشارهای روانی و اجتماعی بر زوج های نابارور و بالا بودن هزینه های درمان، ناباروری را به موضوعی چند وجهی تبدیل کرده است.

آخوندی با بیان اینکه امروزه مشکل ناباروری با مسایل جدیدی مواجه است، ادامه داد: نرخ ناباروری با علل مردانه روز به روز در حال افزایش است. اگرچه آمار رسمی در این باره وجود ندارد، اما متخصصان حوزه درمان هر روز با افراد زیادی که دارای این مشکل هستند، مواجه می شوند و این مساله کاملا نگران کننده است.

وی اضافه کرد: باید در پژوهش هایی نظام مند، اثر مجموعه ای از متغیرهایی که در ناباروری دخیل هستند مانند بالا رفتن سن ازدواج و بچه دار شدن، عوامل محیطی و تغذیه ای، آب و هوا، تاثیر امواج رادیویی و الکترومغناطیسی یا پارازیت ها، استرس های محیطی و عوامل دیگر مرتبط با این موضوع را بررسی کرد تا از بحرانی شدن این مشکل جلوگیری شود.


نخستین کنگره تولیدمثل کشور، با هدف تبادل نظر اساتید، محققان و دانشجویان شصت و پنج گروه دانشگاهی مختلف در حوزه بیولوژی تولیدمثل در انسان و حیوان، تشخیص، درمان و پیشگیری از ناباروری از روز دوم خردادماه به مدت سه روز در سالن همایش های رازی برپاست.

منبع:ایرنا

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان