ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست اخبار
10 / 10
از 1 کاربر

درمان جدید سل با داروی آب سیاه

یکشنبه 4 مرداد 1394 | نظرات کاربران ( 0 )

محققان دانشگاه ایالتی میشیگان آمریکا با استفاده از داروی درمان گلوکوم (آب سیاه) ، موفق به درمان بیماری سل شدند.

سل (TB) یک بیماری عفونی ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است که اغلب به ریه ها حمله می کند. بیماری سل می تواند سالها در ریه شخص، بدون هیچ علامت ظاهری نهفته باشد و افراد دیگر را مبتلا کند.

مطالعات محققان دانشگاه میشیگان نشان می دهد که ترکیب ethoxzolamide که برای درمان گلوکوم مورد استفاده قرار می گیرد، توان رشد باکتری سل را در سلول های سیستم ایمنی از بین می برد و عفونت را خاموش (shut down) می کند.

نتایج اولیه این آزمایش روی موش ها موفقیت آمیز بوده است. بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر حدود دو میلیارد نفر در سراسر جهان به باکتری سل آلوده هستند؛ ولی در بیشتر موارد، این عفونت تحت کنترل سیستم ایمنی است و زمانی که سیستم ایمنی ضعیف می شود، باکتری از تحت کنترل خارج شده و سبب بیماری می شود.

در این گزارش آمده است که در سال 2013 میلادی ، 1.5 میلیون نفر بر اثر سل جان خود را از دست دادند که از این میان 360 هزار نفر مبتلا به ایدز نیز بودند. سل یکی از مهمترین دلایل مرگ افراد مبتلا به ایدز است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سل دومین علت مرگ ناشی از عامل عفونی است. میزان مرگ و میر ناشی از سل از سال 1990 میلادی تاکنون 45 درصد کاهش یافته است.

با توجه به اینکه بیماری سل نسبت به داروهای مختلف مقاوم است و درمان آن با دشواری صورت می گیرد، پیشگیری و ریشه کن کردن آن نیازمند برنامه ریزی دقیق نهادها و دولت است.

در برخی کشورهای دنیا قانونی وجود دارد که بر اساس آن معلمان، پرستاران و پزشکان وارد شده از کشورهای دیگر از نظر بیماری سل مورد بررسی دقیق قرار می گیرند و در صورت آلوده نبودن، اجازه ورود به کشور را دارند.

باتوجه به آمارگیری انجام شده توسط پایگاه Philippines Star، یک سوم جمعیت جهان حامل باکتری نهفته و ضعیف بیماری سل هستند. میزان این باکتری نهفته خطری برای فرد حامل در برندارد و تنها در 5 درصد موارد فعال می شود.

نتایج این تحقیقات در نشریه Antimicrobial Agents and Chemotherapy منتشر شده است

 منبع:ایرنا

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان