ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست اخبار
10 / 10
از 1 کاربر

در طرح پزشک خانواده اپتومتریست ها را مشارکت ندادند

چهارشنبه 7 مرداد 1394 | نظرات کاربران ( 0 )

رییس انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: در آیین نامه های مربوط به طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع، نام اپتومتریست ها ذکر شده اما تاکنون در اجرای این طرح از توانمندی های آنها استفاده نشده است.

دکتر علی میرزاجانی روز نشستی به مناسبت برگزاری هجدهمین کنگره انجمن اپتومتری ایران با درخواست از مسوولان برای توجه به این مساله اظهار کرد: این در حالی است که بکارگیری موثر اپتومتریست ها در طرح پزشک خانواده سبب کاهش هزینه ها و بهینه شدن خدمات بینایی در جامعه می شود.

وی افزود: یکی از دلایلی که در این زمینه مطرح می شود نبود قرارداد بین سازمان های بیمه گر و اپتومتریست ها است؛ سازمان های بیمه گر به ویژه بیمه های تکمیلی با اپتومتریست ها قرارداد کاری ندارند و همین امر سبب شده اپتومتریست ها نتوانند از ظرفیت های خود در نظام سلامت استفاده کنند.

میرزاجانی گفت: برای رفع این مشکل با بیشتر سازمان های بیمه گر مکاتباتی انجام داده ایم و آنها اعلام آمادگی کرده اند در صورتی که وزارت بهداشت موافق باشد، با ما قرارداد ببندند زیرا در این صورت به دلیل اینکه هزینه ویزیت اپتومتریست ها نسبت به چشم پزشکان متخصص کمتر است، هزینه های سازمان های بیمه گر نیز کاهش می یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیمارانی که برای تعیین نمره عینک به اپتومتریست ها مراجعه می کنند، برای دریافت هزینه ویزیت باید به یک چشم پزشک مراجعه تا ویزیت اپتومتریست را مهر کند و بیمار بتواند هزینه آن را از بیمه دریافت کند به همین دلیل افراد ترجیح می دهند به چشم پزشک متخصص مراجعه کنند و همین مساله هزینه بیماران و سازمان های بیمه گر را افزایش می دهد زیرا ویزیت پزشک متخصص بیشتر از اپتومتریست ها است.

میرزاجانی به فعالیت برخی عینک سازان غیرحرفه ای و تجربی به عنوان دیگر مشکل اپتومتریست ها اشاره کرد و گفت: در گذشته داروسازان و دندان پزشکان تجربی در کشور فعالیت می کردند اما در سال های گذشته جلوی فعالیت آنها گرفته شد و دیگر به آنها اجازه فعالیت در این زمینه داده نشد اما در مورد عینک سازان تجربی این برخورد صورت نگرفت.

میرزاجانی با بیان اینکه این مساله شامل حال عینک سازان قدیمی که دوره های تجربی را گذرانده اند، نمی شود، به مردم توصیه کرد: از عینک سازی هایی عینک طبی تهیه کنند که مسوول فنی اپتومتریست داشته باشند و برای انتخاب فریم عینک با آنها مشورت کنند.

رییس انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: بررسی بینایی برای گرفتن گواهی نامه رانندگی در همه کشورهای دنیا برعهده اپتومتریست ها است اما در ایران اپتومتریست ها در این زمینه به کار گرفته نشده اند و به پزشکان عمومی و رشته های مختلف اجازه داده شده در این زمینه فعالیت کنند.

میرزاجانی افزود: علت این کار اینگونه مطرح شده که باید سلامت کلی فردی که می خواهد گواهی نامه دریافت کند، سنجیده شود؛ این مساله درست است اما از مسوولان درخواست داریم مانند سایر کشورهای دنیا و به منظور بررسی صحیح و علمی سلامت بینایی و پیشگیری از تصادفات رانندگی این وظیفه را به اپتومتریست ها واگذار کنند.

هجدهمین کنگره انجمن علمی اپتومتری ایران از 14 تا 16 مردادماه در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود.

منبع:ایرنا

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان