ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست اخبار
10 / 10
از 1 کاربر

محققان ایرانی حسگری برای اندازه گیری داروی ضد دیابت طراحی کردند

شنبه 7 شهریور 1394 | نظرات کاربران ( 0 )

محققان دانشگاه رازی کرمانشاه، حسگری با حساسیت بالا در نمونه آزمایشگاهی طراحی کردند که در اندازه گیری داروی ضد دیابت متفورمین در نمونه های دارویی و حقیقی عملکرد بسیار موفقی داشته است.

پروفسور محمدباقر قلی وند مجری این طرح پژوهشی گفت: ساخت و طراحی حسگرهایی برای اندازه گیری ترکیبات زیستی و دارویی مختلف، همواره مورد توجه دانشمندان بوده است، اما حسگرهای ساخته شده از لحاظ حساسیت، گزینش پذیری یا امکان بکارگیری در نمونه های حقیقی از کارایی مطلوبی برخوردار نیستند.
وی افزود: در این طرح پژوهشی یک حسگر الکتروشیمیایی با حساسیت بالا و گزینش پذیری مناسب برای اندازه گیری داروی ضد دیابت متفورمین طراحی شده است؛ ساختار این حسگر متشکل از الکترودی از جنس خمیر کربن است که با ترکیب سیلیکای متخلخل نانوساختار با استفاده از یون های مس عامل دار شده، اصلاح شده است.
قلی وند با بیان اینکه متفورمین پرمصرف ترین داروی ضد دیابت است و اندازه گیری آن بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: این حسگر در اندازه گیری داروی ضد دیابت متفورمین به صورت قرص و نمونه های ادرار و خون به عنوان نمونه های حقیقی، عملکرد بسیار رضایت بخشی داشته است، بنابراین می توان امیدوار بود که با تکمیل مطالعات و دستیابی به تولید انبوه بتوان حسگر طراحی شده را در صنایع مختلف از جمله صنایع پزشکی و داروسازی مورد استفاده قرار داد.
این حسگر با یک روش ساده و بدون نیاز به فرایندهای پیچیده آزمایشگاهی ساخته شده است و به دلیل حساسیت بسیار بالا و گزینش پذیری مطلوب امکان اندازه گیری این دارو را با هزینه کم امکان پذیر می کند، عدم نیاز در بکارگیری مواد شیمیایی با سمیت بالا و آلایندگی زیاد مانند حلال های آلی در اندازه گیری دارو نیز از دیگر مزایای استفاده از این حسگر است.
نتایج این تحقیقات در نشریه Sensors and Actuators B: Chemical منتشر شده است.

 منبع:ایرنا

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان