ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست اخبار
10 / 10
از 1 کاربر

مهمترین راه پیشگیری و مقابله با سرطان سینه

ﺳﻪشنبه 14 مهر 1394 | نظرات کاربران ( 0 )

سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین زنان در جهان است و طبق آمار بین المللی تعداد مبتلایان به آن رو به افزایش است، اما به گفته پزشکان، افزایش سطح آگاهی راه و سلاح موثری برای پیشگیری از این بیماری و مقابله با آن است.

اهمیت افزایش سطح شناخت افراد به ویژه زنان نسبت به این بیماری به حدی است که گفته می شود با افزایش سطح آگاهی ها در این زمینه می توان تا 50 درصد از بروز این بیماری و در صورت بروز، از پیشرفت و وخامت آن پیشگیری کرد.

به دلیل اهمیت بالای این امر، سازمان جهانی بهداشت برخلاف بیماری های دیگر که تنها یک روز را به مناسبت آن تعیین می کند، برای سرطان سینه یک ماه کامل (اکتبر) را به عنوان ماه اطلاع رسانی عمومی در مورد پیگیری و درمان سرطان سینه نام گذاری کرده است و تلاش می شود از این طریق، آگاهی بخشی لازم به عموم مردم و مسوولان جوامع مختلف صورت بگیرد.

در واقع ماه اکتبر، به عنوان ماه سرطان سینه شناخته شده است و در این ماه تلاش می شود در مورد این بیماری اطلاع رسانی شود و دولت ها و سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در زمینه پیشگیری، تشخیص، درمان و پژوهش های مرتبط با این بیماری ترغیب شوند.

'روبان صورتی' سال 1992 میلادی به عنوان نماد سرطان سینه در جهان تعیین شد و فعالان بخش سلامت کشورها هر سال در ماه جهانی سرطان سینه تلاش می کنند با برگزاری فعالیت های جمعی و حتی خیابانی توجه عموم را به اهمیت پیشگیری از این بیماری و راه های مقابله با آن جلب کنند.

دکتر 'کارینا قدیمی'متخصص جراحی عمومی در حاشیه نشستی علمی که تحت عنوان 'علایم و نشانه های سرطان سینه' در حسینیه ارشاد تهران برگزار شده بود، در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا شایع ترین علامت سرطان سینه را تشکیل توده در بافت سینه عنوان کرد و گفت: اگر توده ای بدون درد و تنها در یک سینه تشکیل شده باشد، احتمال بروز سرطان بدخیم سینه وجود دارد.

وی ترشحات خونی، تغییر شکل و تغییر ظاهر پوست سینه را از دیگر علایم سرطان بدخیم سینه دانست و تاکید کرد: زنان باید به هرگونه توده غیرطبیعی روی سینه توجه داشته باشند و در صورت مشاهده به پزشک مراجعه کنند تا پزشک بر اساس علایم و نشانه ها، بررسی های تشخیصی را انجام دهد.

قدیمی گفت: ماموگرافی و سونوگرافی از جمله اصلی ترین روش های غربالگری سرطان سینه هستند که برای زنان در سنین 40 تا 50 سالگی نیز تجویز می شود و بهتر است دست اندرکاران حوزه سلامت کشور، برای انجام این آزمایش ها در سطح جامعه فرهنگ سازی کنند زیرا تشخیص بیماری در مراحل اولیه درمان آسانتر و کم هزینه تر است و بار مشکلات اقتصادی و روحی روانی بیماران و خانواده های آنها را کاهش می دهد.

وی افزود: افرادی که در خانواده و نزدیکان خود بیمار سرطانی دارند، باید حدود 10 سال (سن 30 سالگی) زودتر ماموگرافی را شروع کنند؛ ماموگرافی از سن 40 تا 50 سالگی هر یک تا دو سال بنا به تشخیص پزشک انجام می شود اما بعد از 50 سالگی باید سالی یک بار انجام شود.

قدیمی در مورد اهمیت تشخیص به موقع این بیماری گفت: اگر توده سرطانی زمانی که در حد دو تا سه میلی متر است در ماموگرافی تشخیص داده شود، می توان با یک جراحی کوچک و شیمی درمانی کوتاه مدت و با صرف هزینه های بسیار اندک آن را برطرف و به طور کامل درمان کرد.

وی عوامل متعددی مانند افزایش سن، نژاد، سابقه فامیلی، عوامل محیطی، آلودگی های شیمیایی، مصرف سیگار و الکل، چاقی، تغذیه نامناسب و مصرف غذاهای آماده (فست فودها) و به طور کلی نحوه نادرست زندگی افراد به ویژه شهرنشینان را در بروز سرطان سینه موثر دانست.

از آنجایی که بسیاری از عوامل دخیل در بروز سرطان مانند عوامل ژنتیکی، سابقه فامیلی و برخی عوامل محیطی مانند آلودگی هوا قابل تغییر نیستند، بنابراین تنها سلاح در دسترس برای پیشگیری و مقابله به موقع با این بیماری، اطلاع رسانی کافی به ویژه به زنان در مورد راهکارهای موجود از جمله ماموگرافی و مراجعه به موقع به پزشکان است.

سرطان سینه در میان مردان نیز مشاهده شده است اما در بین زنان شیوع بسیار بالاتری دارد به گونه ای که به گفته دکتر 'محمداسماعیل اکبری' رییس مرکز تحقیقات سرطان ایران، طبق آمار وزارت بهداشت، موارد سرطان سینه در زنان ایرانی 28 نفر در 100 هزار نفر است.

به گفته اکبری، به طور کلی می توان از 40 درصد سرطان ها در کشور پیشگیری و 40 درصد دیگر را درمان قطعی کرد و بیش از 20 درصد بیماران سرطانی را تحت درمان شیمی درمانی قرار داد.

وی کاهش بارداری در بین جمعیت زنان را یکی از عوامل اصلی در افزایش سرطان سینه عنوان کرده و معتقد است که بارداری زیر 20 سال تا 50 درصد احتمال بروز این سرطان را کاهش می دهد اما بارداری بالای 35 سال تاثیری در کاهش احتمال ابتلا به این بیماری ندارد.

به گفته اکبری، تمامی زنان 25 سال به بالا در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند اما این نوع سرطان در میان زنان 45 تا 55 سال شایع تر و پراکندگی آن در همه استان های کشور یکسان است.

وی همچنین مصرف قرص های هورمونی برای جوان ماندن و جوان شدن پوست را از جمله عوامل شیوع سرطان سینه در بین زنان می داند.

طبق آمار وزارت بهداشت سالانه حدود 90 هزار نفر به مبتلایان سرطان در ایران افزوده می شود و به طور کلی 400 هزار بیمار سرطانی در کشور وجود دارد. میزان شیوع سرطان در ایران حدود 145 نفر در 100 هزار نفر است. کشنده ترین سرطان در بین مردان سرطان معده و در زنان سرطان سینه است.

منبع:ایرنا

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان