ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست اخبار
10 / 10
از 2 کاربر

ژنتیک و محیط زندگی و کار، دو عامل تشکیل سنگ کلیه

پنجشنبه 14 اسفند 1393 | نظرات کاربران ( 0 )

 

یک متخصص ارولوژی گفت: به طور کلی، دو عامل در تشکیل سنگ کلیه دخیل می باشد که ژنتیک و محیط زندگی و کار می باشد.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (وب دا)؛ دکتر علی اکبر کرمی، ضمن بیان این مطلب ، در پاسخ به این پرسش که آیا کیفیت آب آشامیدنی در بیماری سنگ کلیه موثر است گفت:  این موضوع کاملاً تکذیب و رد شده است، زیرا حدود 20 تا 30 سال است که تحقیقات متعددی انجام شده است که در بعضی مکان های دنیا با وجود داشتن آب های روان و خوب، بیماری سنگ کلیه هم در آنجا زیاد مشاهده شده است.

رییس بخش ارولوژی دانشگاه عوم پزشکی قزوین افزود: به طور مثال: چوپانی که در صحرا، آب، کم مصرف می کند و دائماً در برابر آفتاب و گرما است، بدون اینکه خودش متوجه شود، آب بدنش تبخیر شده و با کم آب شدن بدنش، مستعد سنگ سازی کلیه می شود. همچنین کسی که در جلوی کوره نانوایی کار می کند، یا یک فرد جوشکار، به علت فعالیت در محیط های گرم و خشک، تعریق ندارند، (صورت آنان به شکل ظاهری، خیس نمی شود)، در واقع در سطح صورتشان، آب بخار می شود و آنان متوجه کم آبی بدنشان نمی شوند. همه این افراد، دارای ادرار غلیظ می شوند و آن گاه، احتمال رسوب مواد معدنی وجود دارد و همان مواد، باعث تولید سنگ ادراری می‌شود.

دکتر کرمی در ادامه گفت: سابقه ضربه، تصادف به لگن، سقوط از ارتفاء و عفونت های ادراری (عفونت های ذاتی موجود در بدن فرد یا عفونت های ناشی از ارتباطات ناسالم جنسی) باعث این عارضه ها خواهد شد

وی با تاکید بر خوردن آب فراوان گفت: البته مهم نیست که چه آبی باشد (معدنی، آب شیر و یا آب چشمه) بلکه مهم این است که آب سالم باشد (آلوده به ویروس و میکروب نباشد) و فرد به هر اندازه می تواند بخورد (معیار خاصی ندارد که مثلاً چهار یا هشت لیوان).

وی خاطرنشان کرد: نشانه مصرف به اندازه آب و در نتیجه یکی از نشانه های سلامت سیستم ادراری این است که هیچ وقت ادرار فرد غلیظ نباشد ( زرد پُر رنگ نباشد، همیشه رنگ ادرار روشن باشد).

این متخصص ارولوژی تصریح کرد: چند علایم خطر در رشته ارولوژی وجود دارد. «وجود خون در ادرار»، «دردهای مبهم و مشکوک در پهلو و زیر شکم» و «سوزش و تکرّر ادرار» و مردان هر کدام از این علایم را مشاهده کردندباید  به پزشک مراجعه کنند.

 منبع: وزارت بهداشت

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان