ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست اخبار
10 / 10
از 1 کاربر

کفش های نامناسب به مفاصل پاها و ستون فقرات آسیب می رساند

چهارشنبه 2 ارديبهشت 1394 | نظرات کاربران ( 0 )

یک فیزیوتراپیست گفت: کفش های نامناسب به سلامت پاها آسیب می رساند و سبب بروز مشکلات شدیدی در مفاصل و ستون فقرات می شود.

به گزارش گروه علمی ایرنا از دبیرخانه بیست و ششمین کنگره فیزیوتراپی ایران، پرهام پارسانژاد اظهار کرد: یکی از عوامل موثر در حفظ سلامت مفاصل اندام های تحتانی و ستون فقرات، کفش مناسب است.

وی با بیان اینکه جنس کفه، رویه و پاشنه، ارتفاع پاشنه و عرض پنجه کفش در هنگام انتخاب باید مدنظرقرار گیرد، افزود: کف پا دو قوس طولی و عرضی دارد که در هنگام قرار گرفتن بر روی کفه کفش باید به طور کامل پوشش داده شود به گونه ای که زیر این قوس ها فضایی خالی باقی نماند.

به گفته این فیزیوتراپیست، قوس عرضی پا در زیر پنجه و قوس طولی پا در قسمت داخلی و میانی کف پا حس می شود و مانند کمک فنرهای اتومبیل ضربات ناشی از نیروی عکس العمل زمین را خنثی و از آسیب رسیدن به مفاصل و ستون فقرات پیشگیری می کند.

وی تاکید کرد: ناحیه پنجه کفش باید از پهنای کافی برخوردار باشد و سبب فشرده شدن انگشتان نشود چراکه ممکن است سبب بدشکلی انگشت شست و در نهایت جراحی شود.

پارسانژاد با بیان اینکه ارتفاع پاشنه کفش باید 2 تا 3 سانتیمتر باشد، افزود: ارتفاع کمتر از این میزان سبب کشیده شدن عضلات پشت ساق و بروز درد و خار پاشنه می شود و پاشنه بلندتر از این میزان نیز می تواند سبب کوتاه شدن این عضلات و افزایش فشار بر پنجه، زانو و ستون فقرات شود.

این فیزیوتراپیست اظهار کرد: جنس کفه کفش نیز باید از انعطاف پذیری کافی برخوردار باشد تا نیروهای شدید وارد شده از زمین را جذب کند. چراکه سختی کفه کفش می تواند تغییرات تخریبی در مفاصل انگشتان و مچ پا را در پی داشته باشد.

پارسانژاد ادامه داد: لبه های کفش نباید قوزک های پا را که محل اتصال رباط های مچ پا است، تحت فشار قرار دهد. این موضوع علاوه بر ملتهب کردن ناحیه قوزک ها سبب محدود کردن حرکات استخوان های درشت نی و نازک نی و ایجاد بی ثباتی در مفصل مچ پا و افزایش احتمال پیچ خوردن آن می شود.

وی گفت: جنس کفش نیز باید طوری انتخاب شود که اجازه تهویه مناسب را به پا بدهد و مانع از ایجاد بوی بد و رشد قارچ های پوستی شود.

این فیزیوتراپیست توصیه کرد: افرادی که کف پای صاف، قوس بیش از حد پا، درد پاشنه و سابقه پیچ خوردگی مچ پا دارند یا از بدشکلی شست پا گله مند هستند، می توانند با مراجعه به متخصصین فیزیوتراپی، علاوه بر یادگیری تمرین های درمانی، مشاوره مناسبی در مورد ویژگی های کفش مناسب پای خود دریافت کنند.

بیست و ششمین کنگره فیزیوتراپی ایران از امروز دوم تا چهارم اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

منبع:ایرنا

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان