ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست اخبار
10 / 10
از 1 کاربر

ریشه سلامت در خودمراقبتی

پنجشنبه 5 مرداد 1396 | نظرات کاربران ( 0 )

رییس پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خودمراقبتی با تاکید بر اهمیت خودمراقبتی گفت: بیش از 80 درصد بیماری های غیرواگیر با خودمراقبتی قابل پیشگیری است.

به گزارش سایت پزشکان ایران به نقل از ایرنا ؛ عبدالرحمان رستمیان در اولین روز این کنگره با اشاره به روز جهانی خودمراقبتی (24 ژوئیه/2 مرداد) اظهار کرد: بیش از یک سوم خودمراقبتی ها و دو سوم معلولیت ها که هزینه زیادی به نظام سلامت تحمیل می‌کند با خود مراقبتی اولیه (آموزش پیش از بیماری) قابل پیشگیری است.
وی به تاریخچه برگزاری این کنگره اشاره کرد و ادامه داد: سه سال اول کنگره فقط آموزش به اساتید دانشگاه ها و ارائه آموزش برای پیشگیری از بیماری بود و پس از سه سال تصمیم گرفتیم خودمراقبتی ثانویه را نیز به آن اضافه کنیم تا اگر کسی به بیماری مبتلا شد بتواند از عوارض بیشتر جلوگیری کند.

چالش های پیش روی خودمراقبتی
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مهم ترین چالش را بیماری محور بودن برنامه های نظام سلامت برشمرد و گفت: ارتباط نداشتن با سازمان ها و نهادها و انجمن های مرتبط دیگر چالش این حوزه است.
وی افزود: باید مواد آموزشی به زبان ساده و درست تولید شود و در اختیار بیماران قرار بگیرند.
رستمیان تاکید کرد: این مواد آموزشی باید خلاصه ای از بیماری به فرد بیمار در 3 تا 5 صفحه ارائه دهند تا وی بعد از ترخیص از بیمارستان بتوانند از عوارض بعدی به دلیل ناآگاهی جلوگیری کند.
نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: انجمن های تخصصی باید وارد این حوزه شوند و افرادی که در نوشتن تخصص دارند این جزوه ها را در 3 تا 7 صفحه به دقت، با اطلاعات روز، بر اساس مدارک و به زبان ساده بنویسند که اگر اینطور نباشد آسیب های بیشتری وارد می کند.

  • ‌اطلاعات بیماران دقیق نیست

وی در روز اول این کنگره در بیمارستان امام خمینی (ره) تصریح کرد: در صورتی که فردی به بیماری مزمن‌ مبتلا می شود باید اطلاعات او باید در سازمانی ثبت شود تا سپس بتوانیم مواد آموزشی را اعم از سایت و جزوات به آگاهی او برسانیم.
رستمیان با انتقاد از ثبت نشدن اطلاعات دقیق بیماری ها و مبتلایان گفت: شاخص های ما دقیق نیست.
وی در پایان به اهمیت افزایش سواد سلامت اشاره کرد و افزود: در صورتی که فردی به بیماری مزمن مبتلا شد و مجبور است تا پایان عمر با آن زندگی کند حتما باید آگاهی های او را افزایش دهیم وگرنه هزینه های زیادی برای خود و نظام‌ سلامت خواهد داشت.
پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خودمراقبتی و آموزش بیمار باومحورهای ترویج سبک زندگی سالم، ارتقا سطح سواد سلامت، بهبود سلامت روان، برنامه های طرح تحول نظام سلامت، سطوح مختلف پیشگیری و مدیریت بیماری ها، اخلاق حرفه ای و توانمند سازی خدمت دهندگان، نقش انجمن های علمی تخصصی، سازمان های غیر دولتی و مردم نهاد، استفاده از فناوری های نوین، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، وضعیت موجود منابع آموزش بیمار در کشور و استانداردها و راهکارهای بهبود آن 4 تا 6 مرداد در مرکز همایش های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برپاست.
روز سوم به جشنواره خودمراقبتی و اموزش بیمار اختصاص دارد که قرار است از بهترین تلاش های دانشگاه های علوم پزشکی در زمینه خودمراقبتی تجلیل شود.

اخبار پزشکی(سایت پزشکان ایران)
مطالب پیشنهادی

 

 

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان