ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست اخبار
10 / 10
از 1 کاربر

تلاش جهانی برای مهار دیابـت

چهارشنبه 27 آبان 1394 | نظرات کاربران ( 0 )

 

همزمان با روز جهانی دیابت (14نوامبر، 23 آبان)، سازمان جهانی بهداشت خواهان اقداماتی موثرتر برای مهار اپیدمی جهانی دیابت شد. سازمان درضمن اعلام کرد، دیابت موضوع اصلی روز جهانی سازمان جهانی بهداشت است که هر سال در 7 آوریل (18 فروردین) برگزار می‌شود.

نگاهی به دیابت
نزدیک به 360میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا هستند، بیماری که یا به واسطه کمبود ترشح انسولین ایجاد می‌شود یا به دلیل آنکه بدن نتوانسته است از انسولین ترشح‌شده برای متابولیسم قندی که با خوردن غذا وارد بدن شده، استفاده کند. انسولین هورمونی است که قند بدن را که منبع انرژی بدن است، تنظیم می‌کند. اگر سلول‌ها به هر دلیلی نتوانند از انسولین استفاده کنند، قند بدن به‌صورتی خطرناک بالا می‌رود.

در سال 2012، دیابت عامل مرگ 5/1میلیون انسان بود که حدود 80درصد آنها در کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد متوسط زندگی می‌کردند. در روز جهانی دیابت، سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که تا سال 2030، دیابت به رده هفتمین دلیل اصلی مرگ و میر در جهان خواهد رسید. به گفته این سازمان «درمان مناسب می‌تواند، اثرات دیابت را به کم‌ترین میزان برساند.»

با تغییر سبک زندگی بسیاری از اثرات ابتلا به دیابت را می‌توان کم کرد. از شرکت در فعالیت‌های ورزشی و تغییر رژیم غذایی گرفته تا فشار بر دولت‌ها برای ایجاد موانعی برای بازاریابی غذاهای ناسالم تا تجهیز نظام‌های سلامت با خدمات و مراقبت‌هایی که هر فرد دیابتی باید دریافت کند، همه از جمله اقدامات برای جلوگیری از ابتلا و بهتر کردن زندگی یک فرد مبتلا به دیابت است.

دیابت، موضوع اصلی روز سازمان جهانی بهداشت در سال 2016

 در این روز قرار است «نخستین گزارش جهانی دیابت» ارائه شود که در آن به تبعات و مشقات دیابت پرداخته شده است و نیز بر نظام‌های سلامت توانمندی که بتوانند از عهده نظارت بهتر، مهار بیشتر و مدیریت کارآمدتر بیماری بربیایند، تاکید شده است.

باید بدانیم که جامعه جهانی اخیرا بر اساس «اهداف توسعه پایدار» کاهش یک‌سوم مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر تا سال 2030 را جزو بخشی از اهداف خود قرار داده است و همین امر قدم مهمی است برای مهار اپیدمی دیابت. در همین راستا، سازمان جهانی بهداشت به کشورها کمک می‌کند تا بتوانند سیاست‌های کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها شامل دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی و ریوی را درست اعمال کنند.

در 20 دسامبر سال 2006، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با صدور قطعنامه‌ای دیابت بر به ‌عنوان بیماری مزمن، ناتوان‌کننده، پرهزینه و همراه با پیچیدگی معرفی کرد که برای خانواده‌ها، کشورها و سراسر جهان خطرات جدی به همراه خواهد آورد. قرار شد 14 نوامبر (23 آبان) روز جهانی دیابت نام‌گذاری شود. 

این روز که هرسال به ابتکار سازمان جهانی بهداشت و فدراسیون جهانی دیابت برگزار می‌شود، سالروز تولد فردریک بانتینگ است که به کمک همکار خود، چارلز بست، در سال 1922 انسولین را کشف کرد و امکان حیات برای میلیون‌ها بیمار دیابتی را فراهم آورد.


برخی اطلاعات درباره اپیدمی دیابت
• از هر 11 بزرگسال، یک نفر دیابت دارد.
• بیش از 45درصد از بزرگسالان مبتلا به دیابت هنوز تشخیص داده نشده‌اند.
• 12درصد از کل بودجه بهداشت در سراسر جهان خرج دیابت می‌شود، 673میلیارد دلار.
• تا سال 2040، در سراسر از هر ده بزرگ‌سال یک نفر دیابت خواهد داشت، 642میلیون نفر.
• سه‌چهارم مبتلایان به دیابت از مردم کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد متوسط هستند

پیام دبیرکل به مناسبت روز جهانی دیابت
دبیرکل سازمان ملل متحد، بان کی مون، در پیامی به مناسبت این روز گفت، مردم باید خود به سوی زندگی سالم‌تر بروند و دولت‌ها باید اقداماتی را برای ریشه‌کن کردن اپیدمی دیابت به راه بیندازند. «برای آنکه خطر ابتلا به دیابت را به حداقل برسانیم یا در صورت ابتلا زندگی سالم‌تر و طولانی‌تری داشته باشیم، کارهای زیادی می‌توانیم انجام دهیم. هرکس می‌تواند به‌جای نشستن بایستد، در روز کمی بیشتر راه برود و درمجموع تحرک بیشتر داشته باشد.» وی در این پیام اضافه کرد، جهان با قبول دستور کار 2030 توسعه پایدار که از اهداف آن کاهش یک‌سوم از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است، قدم مهمی برای مقابله با دیابت برداشته است. 

«روز جهانی دیابت مجالی برای ما فراهم می‌کند تا بدانیم تا کجا پیشرفت داشته‌ایم، اما بگذارید این را هم بگویم که این پیشرفت‌ها هنوز کافی نیستند. بگذارید به سوی محدود کردن اثرات دیابت گام برداریم.»

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان