ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست اخبار
10 / 10
از 1 کاربر

تدوین سند ملی نظام داروسازی در ایران ضروری است

چهارشنبه 5 خرداد 1395 | نظرات کاربران ( 0 )

رئیس انجمن داروسازی بالینی:

«رئیس انجمن داروسازی بالینی ایران گفت: یکی از چالش های جدی در نظام دارویی ایران، نبود سند ملی داروسازی مشتمل بر مباحثی همچون آموزش، پژوهش، تولید، واردات، صادرات و قانونگذاری نظام دارویی است.»

به گزارش سایت پزشکان ایران به نقل از خبر گزاری ایرنا دکتر جمشید سلام زاده روز چهارشنبه در هفتمین همایش داروسازی بالینی ایران اظهار کرد: تدوین سند ملی نظام دارویی به وسیله خبرگان می تواند چراغ راهی باشد تا مسائل و مشکلات این حوزه شناسایی و راه حل هایی برای رفع مشکلات نظام دارویی کشور ارائه شود.
وی به آموزش داروسازان به عنوان یکی از چالش های این حوزه اشاره کرد و گفت: بازنگری و اصلاحات لازم در برنامه های آموزشی داروسازی به صورت جامع نگر باید صورت گیرد. ایشان با بیان اینکه حدود 90 درصد فارغ التحصیلان رشته های داروسازی در داروخانه ها و بیمارستان ها مشغول به کار می شوند، افزود: در مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا، برنامه های آموزشی این رشته در کشور ما، نقش و خدمات داروساز در نظام سلامت را نمی تواند، پوشش دهد.


رئیس انجمن داروسازی بالینی ایران گفت: آموزش های ارایه شده در ایران به صورت دارومحور است و بر مبنای بیمارمحوری نیست؛ در نتیجه داروسازی بالینی در مواجهه با بیمار و تیم درمان دچار چالش جدی می شود.ایشان با بیان اینکه مدیریت و اقتصاد از دیگر چالش های حوزه داروسازی کشور است، افزود: در این حوزه برنامه های آموزشی و پاسخ به نیازهای کاربردی بنگاه های اقتصادی و مدیریت شرکت های دارویی به درستی صورت نمی گیرد.همگام با تصویب و اجرای طرح تحول نظام سلامت در مراکز بیمارستانی دانشگاهی که به باز تعریف جدیدی از نقش داروسازان در عرصه سلامت منجر شده است.


وی افزود: انتظار می رود در کشور ما نیز به عنوان یکی از مترقی ترین کشورهای منطقه در حوزه پزشکی، داروسازان بتوانند پیشتاز ارائه خدمات دارویی پیشرفته برای بیماران باشند.غربالگری بیماری‌های مزمن، مشاوره و تجویز داروهای اوتیسمی، ارائه و مراقبت دارویی برای بیماران خاص از جمله آسم، واکسیناسیون، مشارکت در برنامه‌های ترک سیگار و بیماری‌های نوپدید از جمله خدماتی است که داروسازان در داروخانه‌ها ارائه می‌کنند که بابت این خدمات جبرانی را شاهد نیستند.


وی افزود: حضور فعال داروسازان نیازمند اصلاح برنامه نظام دارویی کشور، آموزش داروسازان، تعریف خدمات جدید، تعرفه‌گذاری و تعیین جایگاه داروسازان در نظام سلامت است.
دکتر ملوک حاجی بابایی رئیس هفتمین همایش داروسازی بالینی ایران نیز گفت: در سال های گذشته شاهد فراز و نشیب هایی در حوزه دارویی کشور بودیم اما با اجرای طرح تحول نظام سلامت برنامه های مناسب و رو به رشدی در این حوزه اجرا شده است. همایش امسال با شعار 'خدمات بالینی داروساز با اهداف ملی سلامت' درحال برگزاری است و بیش از 2 هزار داروساز در این همایش حضور دارند که نشان دهنده ظرفیت قابل توجه در این حوزه است.
حاجی بابایی گفت: سیاست‌گذاران نظام سلامت ضمن حمایت از حقوق مادی و معنوی داروسازان باید در راستای محقق شدن اهداف نظام سلامت گام بردارند. در حال حاضر با بررسی گردش مالی بیمارستان ها، برحسب نوع بیمارستان و خدمات ارائه شده، گردش مالی دارو و تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی بین 22 تا 40 درصد بوده است.هفتمین همایش داروسازی بالینی ایران از امروز پنجم تا هفتم خرداد ماه در سالن همایش رازی در حال برگزاری است.

 

 

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان