ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست اخبار
10 / 10
از 1 کاربر

جامعه ظرفیت پذیرش اتاق های تزریق را ندارد

پنجشنبه 3 تير 1395 | نظرات کاربران ( 0 )

«سایت پزشکان ایران : برنامه "مناظره" با موضوع طرح اتاق معتادین و با حضور دکتر سعید صفاتیان رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد، دکتر فریبرز احمدی مدیر کل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مواد مخدر و دکتر محسن روشن پژوه معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی روانه آنتن شد.»

دکتر سعید صفاتیان در برنامه "مناظره" رادیو گفت و گو با تصریح بر اینکه برنامه اتاق معتادین عام نیست، گفت: این برنامه باید به صورت محدود برگزار شود. تا زمانی که سیستم قضایی، انتظامی و بهداشتی به تفاهم نرسند، ورود این مسئله ضربه به برنامه کاهش تقاضا است و از نظر بنده نیز، جامعه فعلا ظرفیت پذیرش این مسئله را ندارد.

دکتر سعید صفاتیان در ابتدا درباره سابقه تشکیل اتاق تزریق گفت: از سال 81 ستاد مبارزه با مواد مخدر، روند برنامه ریزی را در همه حوزه های کشور گذاشت در حالی که قبل از آن برنامه ریزی وجود نداشت. در این مرحله برنامه های جدید پیاده شد که یکی از این برنامه ها کاهش آسیب بود.
وی افزود: نکته جالب اینکه نه در قانون مان کاهش آسیب بود و نه در سیاست های کلان وجود داشت. از آن برنامه ای به نام کاهش آسیب تعریف شد؛ این برنامه چند بخش دارد که یکی از درمان نگهدارنده با متادون است که در حال حاضر بیش از 6500 مرکز برای این کار داریم. یکی دیگر از بخش های آن برنامه های، مراکز گذری برای معتادان تزریقی داریم که در حال حاضر بیش از 400 مرکز داریم.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد با اشاره به اینکه یکی دیگر از برنامه های کاهش مصرف مواد، اتاق تزریق بود، بیان داشت: در حقیقت موضوع این مسئله مربوط به سه سال قبل نیست.وی درباره علت پر رنگ شدن این موضوع در این برهه زمانی گفت: این موضوع یک علت دارد؛ وزیر کشور چند روز قبل به مجلس رفته بود و گزارشی از وضعیت اجتماعی کشور داده بود، روزنامه ایران این مسئله را تیتر کرد.


صفاتیان با اشاره به اینکه بیشتر اتاق های تزریق کشورهای اروپایی را دیده است، بیان داشت: این مسئله قبل از اینکه بهداشتی باشد، قضایی و انتظامی است. موضوع این است که در مکانی مواد مخدر باید وجود داشته باشد، بنابراین سیستم قضایی کاملا باید بر آنجا حاکم باشد و سیستم بهداشتی در کنار آن موجود است.
وی با تصریح بر اینکه برنامه عام نیست، اظهار داشت: این برنامه باید به صورت محدود برگزار شود. تا زمانی که سیستم قضایی، انتظامی و بهداشتی به تفاهم نرسند، ورود به این مسئله ضربه به برنامه کاهش تقاضا است و از نظر بنده نیز، جامعه فعلا ظرفیت پذیرش این مسئله را ندارد.
دکتر فریبرز احمدی با تاکید بر اینکه همیشه باید پیش گیری را مد نظر داشته باشیم، با هشدار به عادی سازی تزریق مواد مخدر گفت: بنده به عنوان یک مقام دولتی در این مناظره شرکت کردم اما اگر در جایگاه یک کارشناس بودم، در این مناظره شرکت نمی کردم زیرا تمایلی ندارم این مباحث در رسانه ها مطرح شود، زیرا نیازی به سر و صدا در این باره نیست.


وی تاکید کرد: این مسائل را باید آرام و بدون هیاهو کارشناسی کنیم و اگر قرار بر اجرا باشد، آن را شروع کنیم. رسانه ها را که تنها یک قشر کارشناس خاص گوش نمی دهند، بلکه همه مردم گوش می دهند. در حال حاضر قبح تزریق و اعتیاد نباید شکسته شود.
مدیر کل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مواد مخدر تصریح کرد: اگر در ذهن من این مسئله شکل بگیرد که اکثر افراد مصرف کننده مواد هستند، احتمال مصرف مواد در من افزایش پیدا می کند.

دکتر محسن روشن با بیان اینکه ملاحظاتی در حوزه آسیب های اجتماعی اعتیاد وجود دارد که باید رعایت شود، گفت: برای اینکه برای مقابله با اعتیاد موفق شویم، چند اصل است که باید رعایت کنیم که اگر این اصول رعایت نشود عوارضی ایجاد می شود که بدتر از انجام ندادن آن است

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در خصوص درمان اظهار داشت: پایه هایی که بحث کاهش آسیب را مطرح می کند اگر با دقت نظر و با رعایت اصول استقرار پیدا نکند، کار ناقص، مشکل را بیشتر می کند. یعنی شاهد خواهیم بود تعداد بسیار زیادی اقدام تحت عنوان درمان داریم ولی خروجی هایی که حاصل می شود متناسب با انتظارات مان نیست.

در ادامه دکتر احمدی گفت: اتاق تزریق در حال حاضر منحصر به چند کشور اروپایی، کانادا و استرالیا است. در کشور کانادا سال 2003 یک مرکز راه انداخته شد و در سال 2006 دولت تغییر کرد و با این طرح مخالفت کرد. در سال 2011 نیز در نهایت یک دادگاه عالی رای داد که این کار ادامه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در استرالیا نیز در سال 2001 این مرکز راه افتاده شد. چند سال بعد می خواستند یک مرکز در ملبورن راه بیاندازند که مقامات با آن مخالفت کردند. در فرانسه در سال گذشته پارلمان موافقت کرد تا این مرکز راه اندازی شود. بنابراین مراکز تزریق پدیده ای نیست که خیلی در جهان گسترده باشد و دلیل آن هم احتیاط هایی است که در این حوزه انجام می شود.

در همه اسناد بین المللی و داخلی چند پایه وجود دارد که باید به همه آنها توجه کنیم؛ پیشگیری و همچنین مبارزه و مقابله با دسترسی و عرضه مواد مخدر است.

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان