ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست اخبار
10 / 10
از 1 کاربر

درمان مؤثر زخم معده با بهره‌ گیری از نانوحامل مغناطیسی

چهارشنبه 9 تير 1395 | نظرات کاربران ( 0 )

«محققان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز موفق به سنتز نانوحاملی شدند که می‌تواند بیماری زخم معده را به‌صورت مؤثرتری درمان کند.»

به گزارش روز چهارشنبه از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، این نانوحامل که در مقیاس آزمایشگاهی سنتز شده است آزمون‌های موفقی را پشت سر گذاشته است.
بیماری زخم معده به معنی نوعی آسیب خوش خیم در معده است که نام دیگر آن «پپتیک اولسر» است. درگذشته‌های نه‌چندان دور تصور می‌شد شیوه‌ی زندگی مانند علاقه‌ی زیاد به غذاهای پر ادویه یا شغل‌های استرس‌زا ریشه‌ی زخم معده است. اما امروزه پزشکان دریافته‌اند که علت اصلی زخم معده نوعی باکتری است. زخم معده یکی از رایج‌ترین بیماری‌های گوارشی به شمار می‌آید که در صورت بی‌توجهی به آن می‌تواند به بیماری‌های خطرناکتری از جمله سرطان معده منتهی شود. با این تفاسیر، معالجه‌ی مؤثر این بیماری یکی حوزه‌های پژوهشی در علم پزشکی و داروسازی محسوب می‌گردد.
دکتر همایون احمد پناهی ضمن اشاره به داروی فاموتیدین به‌عنوان داروی درمان بیماری زخم معده، در خصوص اهداف پیگیری شده در این طرح گفت: هدف از انجام این طرح سنتز و معرفی یک نانوحامل جدید به‌منظور دارورسانی مؤثر و هدفمند جهت درمان بیماری زخم معده بوده است.کاهش هزینه‌ی درمان، افزایش سرعت اثربخشی دارو و کاهش عوارض جانبی مصرف دارو از مزایای استفاده از این نانوحامل به‌عنوان دارورسان است.
نانوحامل سنتز شده در این طرح از یک جزء پلیمری و یک جزء اکسیدی تشکیل شده است. نانوذرات مغناطیسی آهن به‌وسیله‌ی پلیمرهای هوشمند اصلاح شده است. این موضوع موجب می‌شود علاوه بر اینکه فرایند تحویل دارو به‌صورت موضعی و کنترل شده انجام پذیرد، با استفاده از نانوجاذب های حساس به دما، عوارض جانبی دارو به حداقل می‌رسد.
به گفته‌ی احمد پناهی، در این پژوهش نانوذرات مغناطیسی اکسید آهن به روش هم رسوبی و با بهره‌گیری از کمپلکس‌های آهن سنتز شده و سطح آن‌ها با استفاده از ترکیبات آلی و پلیمرهای هوشمند اصلاح شده است. سپس از این نانوحامل به‌منظور دارورسانی هدفمند داروی فاموتیدین استفاده شده است. از روش‌های مختلف مشخصه یابی از جمله میکروسکوپ الکترونی جهت ارزیابی این نانو حامل استفاده شده و در نهایت شرایط دارورسانی بهینه، از جمله pH، دما و ظرفیت تعیین شده است.
نتایج حاکی از آن است که حدوداً 73 درصد از داروی بارگذاری شده درون نانوحامل، در مدت زمان 1 ساعت درون مایع شبیه‌سازی‌شده‌ی محیط معده آزاد شده است.

 

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان