ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست اخبار
10 / 10
از 1 کاربر

ساخت خون مصنوعی از هموگلوبین اصلاح شده

یکشنبه 3 ارديبهشت 1396 | نظرات کاربران ( 0 )

محققان در حال توسعه هموگلوبینی هستند که از نظر شیمیایی اصلاح شده است و می‌تواند جایگزین خون شود.

به گزارش سایت پزشکان ایران به نقل از ایرنا : سلول‌های قرمز خون حاوی پروتئینی به نام هموگلوبین است که نقش حمل اکسیژن به بافت‌های بدن را برعهده دارند. محققان چینی در حال توسعه هموگلوبینی هستند که از نظر شیمیایی اصلاح شده است و می‌تواند جایگزین خون باشد. 

سلول‌های قرمز خون یکی از ضروری‌ترین فرآورده‌های خونی قابل انتقال هستند که سالانه جان میلیون ها انسان را در سراسر جهان نجات می‌دهند. 

تحقیقات نشان می‌دهد هموگلوبین اصلاح‌شده به خودی خود سمی است و پروتئینی به نام متموگلوبین تشکیل می‌دهد. این پروتئین با اکسیژن ترکیب نمی‌شود و به همین دلیل میزان اکسیژن حمل شده به بافت‌ها توسط خون کاهش می‌یابد؛ از طرفی متموگلوبین منجر به تولید پراکسیدهیدروژن شده که یکی از مهمترین دلایل آسیب به سلول است. به همین دلیل محققان در تلاشند تا هموگلوبین اصلاح‌شده را درون پوششی قرار دهند تا عوارض منفی این دستاورد کاهش یابد. 
به این منظور از ماده‌ای به نام پلیدوپامین یا PDA استفاده می‌شود که کاربردهای زیست پزشکی گسترده‌ای دارد. مطالعات اولیه نشان می‌دهد هموگلوبین‌هایی که در پوشش PDA قرار می‌گیرند، هیچ یک از عوارض ذکر شده را نشان نمی‌دهند و علاوه بر حمل مقدار کافی اکسیژن، از تشکیل متموگلوبین و پراکسید هیدروژن جلوگیری می‌شود. 
به علاوه در این حالت آسیب سلولی به حداقل کاهش می‌یابد و این بسته خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و رادیکال‌های آزاد را مهار می کند.

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان