ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست مقالات
10 / 10
از 1 کاربر

رابطه دیابت نوع 2 و کم خوابی در کودکان

«یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که کمبود خواب می‌تواند از عوامل خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ در میان کودکان باشد. گزارشی از این مطالعه در Pediatrics منتشر شده است.»

پزشکان ایران _محققان در این مطالعه، بیش از ۴۵۰۰ نفر از کودکان بریتانیایی را مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که بین عادت‌های خواب کودکان و بعضی از نشانگرهای خطرناک بیماری دیابت، رابطه و پیوندی وجود دارد.

یافته‌های این مطالعه نشان‌دهنده آن هستند که عادت‌های خواب کودکان، طیف وسیعی را تشکیل می‌دهند: بعضی از کودکان شب‌ها فقط ۸ ساعت و بعضی از آنان معمولا ۱۲ ساعت می‌خوابند.

 با این‌حال، کودکانی که بیشتر می‌خوابند، معمولا لاغرتر هستند و کمتر با مشکل مقاومت به انسولین مواجه می‌شوند. این درحالی است که کودکان کم‌خواب، معمولا وزن بیشتری دارند و مشکل مقاومت به انسولین را بیشتر تجربه می‌کنند.

محققان می‌گویند که هر ساعت خواب اضافی، با کاهش ۳ درصدی مقاومت به انسولین و کاهش۲ درجه‌ای در شاخص توده بدن (BMI) همبستگی دارد. این تفاوت‌ها ظاهرا ناچیز به نظر می‌رسند، اما نباید فراموش کرد که این ارقام براساس میانگین به دست آمده‌اند.

درواقع، رابطه بین کمبود خواب و افزایش خطر ابتلا به بیماری دیابت در میان بعضی از کودکان واقعا خطرناک و برجسته است. به‌گفته دکتر کریستوفر اوون (مسئول مطالعه)، این یافته‌ها نشان می‌دهند که احتمال اثرگذاری عادت‌های خواب کودکان بر افزایش خطر ابتلا به بیماری دیابت یا بیماری‌های دیگر در باقی عُمر آنان بیشتر از میزانی است که تا پیش از این تصور می‌کردیم.

 

 ( عضو کانال تلگرامی شوید لطفا روی عکس زیر کلیک نمایید )

مقالات پزشکی(پزشکان ایران)
مطالب پیشنهادی
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان