ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست مقالات
10 / 10
از 1 کاربر

معرفی بیماری آنفولانزای خوکی

(تعریف)

آنفلوآنزای خوکی یک بیماری ویروسی تنفّسی خوک‌ها است که از ویروس آنفلوآنزای نوع «A» نشأت می‌گیرد که معمولاً خوک را مبتلا می‌کند امّا هرساله مواردی از ابتلای انسان به این بیماری، به ویژه از راه تماس با این جانور، گزارش می‌شود.

(علائم و نشانه ها)

علائم آنفلوآنزای خوکی در میان انسان‌ها به آنفلوآنزای انسانی یعنی تب، سرفه، گلودرد، سردرد، احساس سرما و خستگی شباهت دارد. برخی از افراد نیز پس از مبتلا شدن به این بیماری دچار اسهال و استفراغ می‌شوند.به علت این شباهت ها پزشکان قادر به تشخیص قطعی آنفلوآنزای خوکی نیستند، و تشخیص قطعی آن فقط با انجام تست لابراتواری ممکن است.

۴ علامت اصلی تب بالای ۳۸ درجه، سردرد، گلودرد و سینه درد و سرفه از علائم اصلی این بیماری هستند که اگر کسی ۲ تا ۳ علامت ذکر شده را داشته باشد مشکوک به بیماری آنفلوآنزای نوع A است..

علائم آنفولانزای خوکی در حدود یک تا سه روز بعد از تماس با ویروس شروع و تا هفت روز ادامه دارد .

 

(درمان بیماری)

 

در بسیاری از موارد این آنفلوآنزا هم مانند سایر انواع آنفلوآنزا ممکن است بهبود خودبخود داشته باشد. با وجود این استفاده از داروهای ضدویروس هم شدت بیماری را کم می‌کند و هم از بروز عوارض بعدی بیماری جلوگیری می‌کند.

 

چهار داروی آنتی ویروس آمانتدین، ریمانتدین و اوسلتامیویر (Tamiflu) و زانامیویر (Relenza) برای درمان آنفلونزای خوکی در آمریکا دارای مجوز می‌باشند. در مورد آنفلونزای خوکی که درسال ۲۰۰۹ در مکزیک شیوع پیداکرد، دونوع اوسلتامیویر (oseltamivir) و زانامیویر (zanamivir) توسط «مرکز درمان و پیشگیری از بیماری‌ها» در آمریکا توصیه شده است، چرا که ویروس جدید در مقابل آمانتادین و ریمانتادین مقاوم گزارش شده است .

(علل و عوامل خطرساز)

خوک ها به عنوان میزبان ویروس می توانند این ویروس ها را از طبیعت و محیط اطراف خود بگیرند و به انسان از طریق استنشاق قطرات آلوده و یا انتقال ویروس زنده از یک سطح آلوده به چشم، بینی یا دهان. انتقال دهند . به طور عمده کشاورزان و دامپزشکان از  مشاغل پر خطر در این بیماری هستند. آنفولانزای خوکی از طریق خوردن گوشت خوک منتقل نمیشود.

(پیشگیری)

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری واکسیناسیون آنفلوآنزا را برای همه افراد بزرگتر از 6 ماه توصیه میکنند . این واکسن در برابر دو یا سه نوع ویروس آنفلوآنزا ایمنی ایجاد میکند .

 این واکسن در دسترس است به صورت تزریق یا اسپری بینی است .اسپری بینی برای استفاده در افراد سالم 2 تا 49 سال که باردار نیستند  تایید شده است .

 اقدامات دیگرکه به پیشگیری از آنفولانزای خوکی (آنفلوانزای H1N1) کمک میکند:

  • استراحت در منزل در صورت ابتلا به آنفلوآنزای خوکی (آنفلوانزای H1N1)) فرد مبتلا از حدود 24 ساعت قبل از بروز علایم تا یک هفته میتواند ناقل بیماری باشد)
  • شستشوی دست با آب و صابون و یا استفاده از ضد عفونی کننده مانند الکل( ویروس آنفولانزا می تواند برای دو ساعت یا بیشتر در سطوح مانند دستگیره های درب و کانتر زنده بمانند)
  • اجتناب افراد سالم مخصوصا افراد کمتر از 5 سال و بیشتر از 65 سال و افراد باردار و افراد مبتلا به بیماریهای مزمن مانند اسم و نقص ایمنی از جمعیتهای مبتلا و در معرض ابتلا و محلهای نگهداری خوک (  از فرد مبتلا به آنفلوآنزا باید حدود ۱ تا ۲ متر فاصله گرفت ).

 

معرفی بیماری(سایت پزشکان ایران)
مطالب پیشنهادی
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان