ورود کاربراندرخواست عضویت استان : شهر :

جستجو پیشرفته پزشکان

مشخصات فردی
نام پزشک :
نظام پزشکی :
جنسیت :
بیمه
نوع بیمه :
تخصص
تخصص :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :

جستجو پیشرفته مراکز پزشکی

مشخصات کلی
نام مرکز :
نوع بیمه :
موقعیت مکانی
استان :
خیابان :
« بازگشت به لیست مقالات
10 / 10
از 1 کاربر

معرفی بیماری آنوریسم مغزی

پنجشنبه 5 مرداد 1396 | نظرات کاربران ( 0 ) | نویسنده : مدیریت

(تعریف)

آنوریسم یک بیرون زدگی بصورت حباب در جدار شریان های مغزی است در حقیقت آنوریسم عروق مغزی ناشی از یک ضعف در جدار شریان های مغزی است که به تدریج به علت بالا بودن فشار در داخل عروق سبب برجستگی و ایجاد حباب می‌شود و چون جدار آن ها ضعیف تر از جدار طبیعی شریانها است ممکن است پاره شود و سبب خونریزی  مغزی شود خونریزی می‌تواند در فضای ساب ارداکنویید اتفاق افتد که خون همراه با CSF ( مایع مغزی نخاعی) است  یا در داخل خود نسج مغز ایجاد شود که خونریزی داخل مغزی (اینتراسربرال هماتوما ) گویند.

(علائم و نشانه ها)

علائم خونریزی ناشی از آنوریسم مغزی بصورت سردرد بسیار شدید و ناگهانی است و معمولاً بدون سابقه قبلی است و در بیمارانی که قبلاً سردرد های معمولی داشته اند این سردرد بسیار شدیدتر و متفاوت است.علائم دیگر شامل تغییر سطح هوشیاری و حتی کوما- اختلالات حرکتی در دست و پا ، استفراغ ، تشنج است.

(علل و عوامل خطرساز)

در حقیقت آنوریسم عروق مغزی ناشی از یک ضعف در جدار شریان های مغزی است که شایعترین علت آن آترواسکلروز است.

(درمان بیماری)

امروزه روش درمان در آنوریسم های مغزی به دو نوع تقسیم می شود.

روش اندوواسکولار ( اینترونشن ):که در این روش از طریق عروق مغزی بدون عمل جراحی باز و بدون باز کردن جمجمه با استفاده از کاتتر و مواد مخصوص وارد شریان شده و آنوریسم را پیدا کرده و با تزریق مواد خاص یا بالون این ضایعه عروق را مسدود می‌کنند.

روش عمل جراحی باز:در این روش با عمل جراحی ضایعه عروق را پیدا کرده و با استفاده از کلیپس های مخصوص آنوریسم را می‌بندند.هر دو روش دارای فواید و عوارض های می باشد. لذا انتخاب هر روش بهتر است با نظر پزشک معالج باشد.

زمان جراحی در اولین فرصت است و هر چه زودتر انجام شود فقط در مواردی که حال عمومی بیمار خوب نباشد و بیمار در حالت ساب کوما یا کوما است عمل جراحی تا به هوش آمدن بیمار باید به تعویق افتد.

(پیشگیری)

  1. ترک سیگار یا جویدن تنباکو
  2. تحت کنترل قرار دادن فشار خون
  3. ورزش منظم
  4. کاهش کلسترول و چربی در رژیم غذایی روزانه

در صورت داشتن هرگونه عامل خطرزا بهتر است تا با پزشک مشورت شود. پزشک ممکن است در مواردی که بیمار در معرض خطر قرار دارد اقدامات دیگری را نیز توصیه کند، شامل تجویز داروهای کاهش فشار خون و تقلیل دهنده استرس برای سرخرگ های تضعیف شده. در عین حال ممکن است بیمار هر چند سال یکبار معاینات سونوگرافی را مد نظر قرار دهد.

معرفی بیماری(سایت پزشکان ایران)
مطالب پیشنهادی
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

تبلیغات

نظر سنجـــی

نظر سنجی ای به ثبت نرسیده است

پر مخاطب ترین پزشکان